Natsijohtajan lahjan taustalta saattoi paljastua tyly varkaus

1:22imgVideo: Tältä saksalaismuseossa oleva kone näyttää.
Julkaistu 30.03.2025 17:25
Toimittajan kuva

Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Saksassa valmistetun Fokker D.VII:n on sanottu olleen yksi ensimmäisen maailmansodan parhaita hävittäjiä.

Saksalaisessa museossa esillä oleva historiallinen ja saksan väreissä oleva ensimmäisen maailmasodan aikainen Fokker D.VII -hävittäjäkone saattaakin olla natsien aikoinaan Alankomaista varastama.

Natsi-Saksan armeija miehitti puolueettomaksi julistautuneen Alankomaat toisessa maailmansodassa.

Lentokoneen taustaa selvittänyt saksalaismuseon tutkija Bernhard Woerrle arvelee, että kone kuului alun perin Alankomaiden laivastolle, mutta se maalattiin uudelleen ja annettiin lahjaksi natsijohtaja Hermann Göringille.

– Konetta ei pelkästään maalattu uudelleen, vaan sen moottorikin käytännössä rakennettiin uudelleen niin, että se saatiin näyttämään saksalaiselta ensimmäisen maailmansodan koneelta, Woerrle sanoo.

Syynä tähän oli Woerrlen mukaan se, että kone haluttiin antaa Göringille, joka oli lentänyt ansiokkaasti kyseisellä konetyypillä ensimmäisessä maailmansodassa.

Selvittäminen hankalaa

Epäilyt koneen alkuperästä heräsivät jo vuonna 1980 tehdyn entisöinnin yhteydessä, kun saksalaisen maalipinnan alta löytyi merkintöjä Alankomaista.

Nyt kone siirretään saksalaismuseosta viideksi vuodeksi Soesterbergin sotamuseoon Alankomaihin näytteille. Lisäksi koneen alkuperän selvittämistä jatketaan.

– Yritämme saada vastauksen kysymykseen, että onko kyseessä varastettu kulttuuriomaisuus vai onko lentokone päätynyt Saksaan yhteisestä sopimuksesta, saksalaismuseon ilmailukuraattori Andreas Hempfer sanoo.

AOP Hermann GöringNatsijohtaja Hermann Göring (oik.) oli yksi natsi-Saksan pääarkkitehdeistä.ullstein bild - ullstein bild/ All Over Press

Hempferin mukaan keskeinen kysymys on se, että onko koneen tunnus ollut D20 vai D28. 

– D28 oli menossa ennen sotaa alankomaiseen ilmailumuseoon. D20 taas oli käytännössä romu ja vietiin romutettavaksi vuonna 1937, Hempfer sanoo.

Asian selvittämistä hankaloittaa vuonna 1980 tehty entisöinti, jossa poistettiin entisiä maalikerroksia, jotka olisivat voineet antaa uutta tietoa koneen historiasta.

– Tuohon aikaan ei ollut tapana pitää lentokoneita kulttuuriperintönä, Hempfer taustoittaa.

AOP Fokker D.VIISaksassa valmistetun Fokker D.VII:n on sanottu olleen yksi ensimmäisen maailmansodan parhaita hävittäjiä.public domain sourced / access rights from Collection 68 / Alamy Stock Photo

Viimeaikaisissa tutkimuksissa koneen osasta löydettiin kuitenkin kaiverrus: "D.28 – 13.9.1934”, mutta tutkijat eivät ainakaan toistaiseksi osaa sanoa, liittykö kaiverrus kyseiseen osaan vai koko koneeseen.

Kone olisi joka tapauksessa poistettu käytöstä, mikä Hempferin mielestä tekee kokoa asiasta suhteellisen harmittoman, mutta asiaan liittyy myös moraalinen ulottuvuus.

– Kone ei olisi päätynyt Saksaan ilman Saksan miehitystä, Hempfer sanoo.

Käytössä myös Suomen ilmavoimilla

Saksassa valmistetun Fokker D.VII:n on sanottu olleen yksi ensimmäisen maailmansodan parhaita hävittäjiä. Koneen sarjatuotanto aloitettiin keväällä 1918.

Kyseistä konetyyppiä on ollut myös Suomen ilmavoimilla. Ilmavoimat sai kolme kappaletta D.VII-koneita vuonna 1919.

Suomen ilmavoimat kertoo, että koneista kaksi tuhoutui jo heti seuraavana vuonna. Ilmavoimien mukaan kyseisellä konetyypillä tehtiin ensimmäiset silmukat maassamme. 

Viimeinen näistä ohjaajien suosiossa olleista koneista poistettiin käytöstä vuonna 1924.

Lähteet: Reuters, Suomen ilmavoimat, Smithsonian's National Air and Space Museum.

Lue myös:

Tällä koneella USA:n erikoisjoukot pääsevät salaa vihollisen selustaan – nyt MTV näyttää miten

B-52-pommikoneet harjoittelivat pommien pudotuksia Rovajärvellä

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet