Netflix-tilien jakamiselle stoppi – muutos alkaa Yhdysvalloista

Suoratoistopalvelu Netflix alkaa kepittää yhdysvaltalaisia käyttäjiään lopettamaan käyttäjätilien jakamisen alkuvuodesta 2023.

Asiasta kirjoittaa The Wall Street Journal.

Jo aiemmin syksyllä on uutisoitu, että kyseinen muutos olisi tulossa vuoden 2023 aikana. Tarkempi aikataulu on kuitenkin ollut vielä auki.

Käytännössä muutos tulee tarkoittamaan, että tilin omistaja joutuu maksamaan lisämaksua kotitalouden ulkopuolisista käyttäjistä.

Netflix on testannut tällaista tilausmallia viime kesänä eräissä Latinalaisen Amerikan maissa. Näissä maissa kotitalouden ulkopuolisilta käyttäjiltä kysytään toistuvasti vahvistuskoodia, kunnes käyttäjätili päivitetään kalliimpaan tilaustasoon, joka mahdollistaa kotitalouden ulkopuoliset käyttäjät. Lisämaksu on ollut kolmisen dollaria.

Netflix käyttänee kotitalouden ulkopuolisten käyttäjien tunnistamiseen useita erilaisia tapoja, kuten ip-osoitteita ja katsomiseen käytettävien laitteiden tunnistamista. On mahdollista, että muutos tulee voimaan hitaasti ja asteittain eikä kertarysäyksellä, jotta käyttäjät eivät ärsyyntyisi siitä liikaa.

Netflix on viivytellyt vuosien ajan käyttäjätilien jakamisen estämistä, koska se tietää, että päätös tulee olemaan epäsuosittu ja pelkää, että sen seuraukset voivat olla sille vakavat. Nyt striimausmarkkinoiden kiristyvä kilpailu ja Netflixin käyttäjäkato ovat kuitenkin lopulta muuttaneet tilannetta. Yhdysvalloissa Netflixin käyttäjäkasvu kääntyi tänä vuonna ensimmäistä kertaa negatiiviseksi, ja muillakin alueilla kasvu on jyrkässä laskussa alkuvuoden 2021 jälkeen.

WSJ:n mukaan Netflixin perustaja ja toinen toimitusjohtaja Reed Hastings totesi aiemmin keväällä muulle johtajakunnalle, että pandemian aiheuttama digitaalisen viihteen kysyntäbuumi oli peittänyt käyttäjätilinjakamisongelman laajuutta, ja että firma on odottanut liian pitkään ratkaistakseen ongelman.

Netflixin maksavien asiakkaiden määrä on noin 222 miljoonaa kotitaloutta. Se olettaa, että käyttäjätilien jakamisen estämällä se voisi saada noin 100 miljoonaa kotitaloutta lisää maksavien asiakkaiden piiriin.

Jää nähtäväksi, millä aikataululla salasananjakamisen ratsaaminen leviää Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Netflix otti käyttöön marraskuun alussa samoja ongelmia korjaamaan tarkoitetun, halvemman ja mainoksia sisältävän tilausmallin. Se on kuitenkin toistaiseksi saatavilla vain Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Brasiliassa, Raskassa, Italiassa, Saksassa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Meksikossa, Espanjassa ja Britanniassa.

Lue myös:

    Uusimmat