Nettiostosten teko toisesta EU-maasta voi muuttua halvemmaksi, jos Euroopan komission esitykset toteutuvat.
Komissio haluaa puuttua käytäntöön, jolla verkkokaupat rajaavat tarjouksiaan vain tietyn maan kuluttajille. Myös rajat ylittävien posti- ja lähettipalvelujen hintoja pyritään painamaan alas.
Jos esimerkiksi suomalainen kuluttaja etsii tuotteita saksalaisesta nettikaupasta, hänet ohjataan helposti maakohtaiselle verkkosivulle. Siellä ei välttämättä ole samoja tarjouksia kuin Saksassa näkyvällä sivustolla. Rajoitteita asettaa myös se, että ostosten maksuun saatetaan vaatia tietyn maan pankkikorttia.
Verkkokauppa on EU:ssa kasvussa, mutta vain 15 prosenttia kuluttajista ostaa tuotteita toisesta EU-maasta. Yrityksistä kahdeksan prosenttia myy netissä rajojen yli. Syynä on komission mukaan se, että rajat ylittävä nettikauppa on usein monimutkaista ja kallista.
Elinkeinoelämän keskusliitossa (EK) komission suunnitelmiin suhtaudutaan varauksella.
– Yrityksellä tai myyjällä pitäisi olla oikeus päättää, millä markkina-alueilla tarjoaa palveluita ja tuotteita. Komissio yrittää liikaa puuttua yritysten vapauteen tehdä sopimuksia asiakkaiden kanssa, sanoo EK:n Brysselin-toimiston asiantuntija Ilari Kallio.
Eriävä hinnoittelu perusteltua
Kallio pitää eriävää hinnoittelua eri maissa joskus perusteltuna.
– Komission kanssa olemme hyvin erimielisiä siitä, ovatko erot maksukyvyssä perusteita. Kyllähän saksalaisella perustuotteen ostajalla voi olla huomattavasti enemmän maksuvaraa kuin vaikkapa bulgarialaisella saman perustuotteen ostajalla.
Komissio on käyttänyt esimerkkinä tilannetta, jossa Pariisin lähellä sijaitsevaan Disneylandiin on myyty saksalaisille kalliimpia lippuja kuin ranskalaisille. Kallio ymmärtää kyseisen hinnoittelun kieltämisen, koska palvelu käytetään samassa paikassa.
Tavaroiden myyminen verkossa on Kallion mielestä eri asia. Komissio haluaa, että esimerkiksi suomalainen voi ostaa tuotteen italialaisesta verkkokaupasta, jos siellä on hyvät tarjoukset. Suomessa toimivalle yritykselle tämä voi olla ongelma, koska se ei voi tarjota yhtä alhaisia hintoja kalliimpien toimintakustannusten takia.
– Samalla tavaralla on usein jälleenmyyjiä useassa maassa. Tämä hankaloittaa yritysten kilpailua, varsinkin sellaisten, jotka operoivat markkina-alueilla, joissa on korkeammat kustannukset liiketoiminnalle.
Toimitus voi jäädä kuluttajan vastuulle
Komissio ei yritä säännellä hintoja tai pakottaa yrityksiä toimittamaan tavaroitaan rajojen yli. Pyrkimyksenä on vain se, että kuluttaja pääsee netissä paremmin käsiksi toisessa EU-maassa myytäviin tuotteisiin. Toimituksen hän voi joutua järjestämään itse.
Audiovisuaaliset sisällöt jäävät kokonaan lakiesityksen ulkopuolelle. Näin ollen esimerkiksi Netflixin käyttäjä ei saisi oikeutta katsella toisessa EU-maassa toimivan Netflixin elokuvatarjontaa.
Lakiesitys edellyttää sekä EU-maiden että Euroopan parlamentin hyväksyntää.
1:49