Erikoinen autotapahtuma on vetänyt puoleensa tuhansia kilometrejä.
Miltä kuulostaa noin 14 000 kilometrin ajaminen reilussa kuukaudessa? Nykyautolla tuollainen ei vaadi juuri muuta kuin hyvät istumalihakset, mutta yli 1900-luvun alkupuolelta peräisin olevalla kalustolla matkan taittaminen vaatii myös paljon muuta.
– Varaosina mukana on käytännössä kaikkea, mitä mukaan mahtuu. Päivien päätteeksi on yleensä aina jotain pientä laitettavaa, ja myös pultit on syytä käydä läpi, toteaa vuosimallin 1937 Cadillac Model 60 Series 4 Door Convertiblen alta löytyvä kuljettaja Jim Gately.
Hänen mukaansa vanhalla autolla tällaisen kilpailun ajaminen on upea kokemus ja hauskaa niin kauan kuin laitteet kestää.
Heidän ja 119 muun autokunnan matka on alkanut 2. päivä kesäkuuta Pekingistä. Reitti on kulkenut Kiinasta Mongolian kautta Venäjälle. Sieltä matka on jatkunut Kazakstanin ja uudelleen Venäjän kautta Suomeen. Täältä matka jatkuu Viron, Latvian, Liettuan, Puolan ja Saksan kautta kohdemaahan eli Ranskaan ja lopulta Pariisiin, johon autokunnat aikataulun mukaisesti saapuvat 7. heinäkuuta. Tähän mennessä autoveteraanien mittariin on kertynyt noin 14 000 kilometriä.
Suomessa autot kokoontuivat Hyvinkäällä sijaitsevan Hotel Sveitsin pihamaalla. Sieltä kilpailu jatkaa matkaa lauantaina 29.6. Hyvinkään vauhtipuistossa ajettavalle erikoiskokeelle. Tämän jälkeen klassikkoautoja voi bongata matkalla Lopelle kuuluisalle Saukkolan EK:lle, mistä autot jatkavat matkaa satamaan ja kohti Viroa.