Uudessa Dacia Sanderossa on todella kätevä kattotelineratkaisu.
Romanialaisen halpa-automerkin Dacian Sandero-malli uudistuu. Sandero ja ja sen sisarmalli, katumaasturin piirteitä omaava Sandero Stepway on petrattu perusrakennetta myöten.
Tekniikkapuolella kyse ei varsinaisesti ole enää vanhan kierrättämisestä, sillä Sanderon CMF-B-pohjalevyä käytetään myös uudessa Renault Capturissa ja Cliossa.
Sanderon kulmahampaana on uudistuksesta huolimatta edelleen halpa hinta. Suomeen tulevaa mallistoa ei ole vielä päätetty, joten maahantuojalla ei ole myöskään vielä julkistaa hintatietoja, mutta halvimman auton titteli lienee tavoitteena.
Myynnin aloitusta on kaavailtu helmikuulle 2021.
Dacian markkinaosuus Suomessa on 1,5 prosenttia, ja siitä Sanderon piikkiin on mennyt kolmannes. Uutuuden toivotaan luonnollisesti kasvattavan myyntiä.
Nelimetrinen
Sandero ehättää kolmanteen sukupolveensa, nykymallia on myyty jo kahdeksan vuotta.
Uutuuden ulkomittoja on kasvatettu maltillisesti. Autolla on pituutta 4 088 milliä, leveyttä 1,8 metriä ja peilien kärjestä mitattuna lähemmäs kaksi metriä. Akseliväli on 2 604 milliä.
Sanderon korkeus on 1 499 milliä ja maavaraa on 133 milliä, Stepwayssa neljä senttiä enemmän. Uusi malli on edeltäjäänsä sentin matalampi, minkä luvataan pienentävän ilmanvastusta ja kulutusta.
Sisätiloissa leveyttä on kahdeksan milliä aiempaa enemmän. Takana jalkatilaa on lisätty 42 milliä, ja takapenkille luvataan mahtuvan kolme aikuista.
Tavaratilaa on 328 litraa, mikä on kahdeksan litraa aiempaa enemmän.
Kattoteline aina mukana
Asiakkaat ovat toivoneet kattoluukkua, ja sellainen on nyt saatavilla, sähkötoimisena. Myös käsijarru on sähköinen. Stepwayn kattokaiteisiin on keksitty uutta: ne kääntyvät taakkatelineeksi. Dacia on patentoinut varsin fiksun oloisen innovaationsa.
Ledivaloissa on kallellaan olevan Y-kirjaimen muoto, etusäleikköä on uusittu ja lokasuojissa on muskelimaista pulleutta.
Katumaasturimaisessa Sandero Stepwayssa on voimakkaammin muotoiltu konepelti kuin perus-Sanderossa. Edessä ja takana on muoviset alleajosuojat. Puskureissa, etukulmissa, lokasuojien kaarissa, ovien alaosassa ja korin helmassa on muovisuojaus.
Uuden CMF-B-pohjalevyn ansiosta kori on aiempaa jäykempi, ja hydraulinen ohjaustehostin on vaihtunut sähköiseen.
Uusia varusteita
Tietoviihdejärjestelmiä on kolme varustetason mukaan. Keskimmäisestä lähtien autossa on on kahdeksantuumainen, kuljettajaa kohti kallistettu keskinäyttö. Puhelimen saa yhdistettyä wifillä. Ajoavustimina on automaattinen hätäjarrutus ja törmäyksenvaroitus, parkkitutkat, peruutuskamera ja kuolleen kulman varoitin. Passiivista turvallisuutta on parannettu muun muassa lisäämällä kaksi turvatyynyä.
Mallistossa on kolme moottoria, SCe 65, TCe 90 ja TCe 100 ECO-G. Ainakaan viimeinen niistä, nestekaasulla kulkeva ECO-G ei tule Suomeen. Yksilitraisen TCe90:n yhteyteen saa joko käsi- tai automaattivaihteiston.
Samassa yhteydessä uudistetaan Loganin porrasperämalli, mutta sitä ei tuoda Suomeen.
Dacian uutuuksista kerrottiin lehdistölle koronarajoitusten vuoksi etäyhteydellä Pariisista.