Nokia ja Mersu-valmistaja napit vastakkain – patenttilisensoinnin laajeneminen aiheuttaa kitkaa

Saksalainen autonvalmistaja, Mercedes-Benziä tunnetuimpana brändinään käyttävä Daimler on valittanut Euroopan unionin kilpailuviranomaisille Nokian toiminnasta mitä tulee patenttien lisensoitiin.

Nokia pyrkii laajentamaan kannattavaa patenttisalkun lisensointiaan voimakkaasti puhelimista ja muista mobiililaitteista useisiin uusiin tuotekategorioihin, joissa yhteyksillä mobiiliverkkoon ja laajemmin tietotekniikalla on kasvava merkitys. Autot ovat luonnollisesti yksi tällainen alue.

Daimlerin ja Nokian välinen kiista liittyy standardien kannalta välttämättömien essentiaalipatenttien lisensointiin. Puhelinalalla niiden lisensointiin on vakiintuneet käytännöt, mutta laajemmin tilanne on epäselvempi.

”Haluamme selvennyksen, kuinka televiestintästandardien essentiaalipatenttien lisensointi autoteollisuudessa tulisi hoitaa”, kommentoi Daimler lausunnossaan. ”Reilu ja tasapuolinen pääsy näihin standardeihin kaikille käyttäjille on ennakkoedellytys verkottuneeseen ajamiseen liittyvien tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.”

Nokian näkemys asiasta on, että Daimler yrittää vain keplotella itselleen vähemmän maksettavaa patenteista.

”Vaikka tarjoamme laajan joukon vaihtoehtoja autonvalmistajille, mukaan lukien heidän tärkeimpien alihankkijoiden kautta, Daimler on vastustanut lisensoimasta Nokian keksintöjä, joita se jo hyödyntää”, kommentoi Nokia Technologiesin viestintäjohtaja Mark Durrant uutistoimisto Reutersille. ”Daimlerin syytökset valituksessa EU:lle ovat yksinkertaisesti viimeisin keino yrittää välttyä lisenssin hankkimiselta.”

Patenttien, teknologian ja brändin lisensoinnin sisältävä Nokia Technologies -yksikkö toi Nokialle viime vuonna 1,5 miljardin euron liikevaihdon ja 1,2 miljardia euroa liikevoittoa. Sen osuus koko Nokian oikaistusta (ei-IFRS) liikevoitosta oli viime vuonna selvästi yli puolet. Kun suurimmat älypuhelinvalmistajat ovat jo solmineet lisenssopimuksen Nokian kanssa, hakee Nokia uutta kasvua lisensoinnista uusille tuotealueille. Autojen lisäksi tällaisia ovat esimerkiksi lukemattomat esineiden internetin laitteet.

Mielenkiintoisesti Nokialla ja Daimlerilla on lähihistoriassa myös merkittävä yhtymäkohta. Nokia myi HERE-karttayksikkönsä Audin, BMW:n ja Daimlerin yhteenliittymälle 2,8 miljardilla eurolla vuonna 2015.

Lue myös:

    Uusimmat