Ohjaaja Kari Heiskanen metodeista: "On ohjaajan amatöörimäisyyttä, jos alkaa oikeasti vahingoittaa ihmistä"

Ohjaaja Kari Heiskanen kertoo käyttämästään ohjausmetodista.

Helsingin kaupunginteatterin Pienet ketut -näytelmän tähti Sari Siikander ja ohjaaja Kari Heiskanen vierailivat Huomenta Suomessa.

Keskiviikkona 3. huhtikuuta ensi-iltansa saava Pienet ketut on amerikkalaisten perhedraamojen klassikko, jossa Siikander esittää Regina Kiddensin roolin.

– Et voi ajatella aloittaessasi, että tämä on ikoninen rooli, vaan lähdet etsimään sitä ihmistä. Roolina täytyy sanoa, että se on unelmien täyttymys, Siikander kertoo.

Siikander kehuu Heiskasta poikkeukselliseksi ohjaajaksi, jonka kanssa on turvallista työskennellä.

– Ihminen ei voi olla luova muuten kuin silloin, kun hän on turvassa. Kari huolehtii koko ajan, puolustaa näyttelijää niin, ettei ehdi tulla häpeän tunnetta. Hyvää teatteria syntyy vain silloin, kun näyttelijät uskaltaa mennä häpeän kynnyksen yli.

Heiskasen mukaan teatterin olennainen tehtävä on kuvata ihmisen salattua ja pimeää puolta. Ohjaajan tehtävä on saada nuo puolet esiin näyttelijästä.  

– Se on hyvin diskreetti ja henkilökohtainen prosessi. Joillain ihmisillä defenssit ovat niin isot, että sinne alle ei tahdo päästä.

Osa ohjaajista yrittää Heiskasen mukaan saada näyttelijän oikeaan tunnetilaan vääränlaisilla metodeilla.

– En tunne tapausta, mutta luulen että esimerkiksi Aku Louhimiehen kohdalla on kysymys tästä. Sanoisin, että se on ohjaajan amatöörimäisyyttä, jos syyllistyy siihen, että alkaa oikeasti vahingoittaa ihmistä. Kaikki tämä pitäisi löytää yhteistyössä ja rohkaisemalla.

Katso koko haastattelu videolta artikkelin yläosasta.

Lue myös:

    Uusimmat