Lentokoneisiin asennettiin turvaovi syyskuun 2001 terrori-iskujen jälkeen estämään väkivaltainen ohjaamon tunkeutuminen. Tämän vuoksi luotiin erilaisia käytäntöjä mahdollistamaan miehistön liikkuminen ohjaamon ja muun koneen välillä.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu kertoo olleensa mukana luomassa Euroopan osalta uusia pelisääntöjä ohjaamon turvaoven suhteen.
– En ole ylpeä itsestäni, kertoi Henttu MTV:n ylimääräisessä uutislähetyksessä.
Henttu kertoo, että tuolloin Euroopan pelisääntöjä luodessa Germanwing-turman kaltainen kauhuskenaario ei tullut esiin.
– Nyt kun asiaa simuloidaan, niin tällainen ei kyllä tullut mieleen.
Henttu uskoo, että lentokoneen ohjaamon ovien lukituslogiikkaan tullaan tekemään muutoksia.
– Ainakin toimintamoodiin, jossa ovi pysyy lukittuna, tullaan puuttumaan varmasti melko piankin, arvioi Henttu.