Peugeotin ei tarvitse kantaa huolta ensi vuoden päästörajoista tai uhkasakoista.
EU:n päästötavoitteiden vuoksi kaikkien autovalmistajien koko malliston on ensi vuonna alitettava keskimäärin 95 g/km:n hiilidioksidipäästöt. Mikäli valmistaja ei pääse tavoitteeseen, mätkähtää EU:lta mojovat sakot. Summat tulevat kasvamaan miljardiluokkaan. Näin tulee useiden analyytikkojen mukaan tapahtumaan monille merkittäville autovalmistajille.
Peugeot ei aio sakkoja maksella. Sen pääjohtaja Jean-Philippe Imparato ilmoittaa merkin 2020-malliston pääsevän alle EU:n päästörajan.
– Nyt valmistuva lokakuun tuotantomme rekisteröidään tammikuussa. Sen keskimääräinen päästöarvo on 93 g/km. Aiomme tarkistaa mallistomme keskimääräiset päästöt viikoittain, Imparato sanoi Automotive News Europelle.
Uudet dieselit puhtaampia
Dieselmoottorien kehitys on johtanut huomattavasti pienempiin päästöihin. Näin myös dieselmallisto alentaisi autovalmistajien keskimääräistä päästöarvoa, mutta dieselautojen vastainen ilmapiiri jarruttaa mallien menekkiä.
PSA-yhtymän pääjohtaja Carlos Tavares arvioi viime vuonna Peugeotin tarvitsevan uusia sähköautomalleja, kuten Peugeot e-208, ja uusia dieselmalleja yltääkseen päästöraameihin. Hän kertoikin Peugeotin valmistavan ensi vuodelle ”tietynlaisen sekoituksen” dieseleitä ja sähkömalleja.