Germanwingsin turman selvittämisessä tärkeintä on nyt koneen toisen mustan laatikon löytäminen, sanoo tutkija Ismo Aaltonen Onnettomuustutkintakeskuksesta.
Toinen musta laatikko sisältää teknisiä tietoja turmakoneesta ja lennosta.
– Siitä näkee, mitä ohjaamossa on fyysisesti tehty ja kuka sen on tehnyt, Aaltonen kertoo.
Yhdistämällä sen tiedot ja aiemmin löydetty äänitallenne ohjaamosta tutkijat pystyvät saamaan hyvin tarkan kuvan siitä, mitä koneessa tapahtui, Aaltonen sanoo.
– Lisäksi esimerkiksi moottoreissa ja ohjaamon eri laitteissa on pieniä, itsenäisiä muistiyksiköitä. Myös ne pyritään aina löytämään ja toimittamaan jatkotutkimuksiin.
Hän varoittaa, että etsinnät saattavat kuitenkin kestää pitkään.
– Kun puhutaan vuoristosta, olosuhteet ovat aina vaikeat. Etsintöjä voidaan tehdä vain valoisaan aikaan, ja tilanne muuttuu täysin, jos alueelle sataa vaikka 20 senttiä lunta. Sitten siellä ei voida tehdä oikein mitään.
Germanwingsin kone lensi päin vuorta Ranskan Alpeilla 24. maaliskuuta. Kyydiss olleet 150 ihmistä kuolivat turmassa.