Lukiolaiset, jotka eivät kirjoita matematiikkaa yo-kokeessa, ovat opintojen lopulla keskimäärin peruskoulun yhdeksännen luokan tasolla matematiikan taidoissa.
Asia ilmenee Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) selvityksestä.
– Ylioppilaskoe motivoi, sillä taitotasossa oli suuri ero sellaisten opiskelijoiden välillä, jotka eivät aikoneet kirjoittaa lyhyen oppimäärän koetta lainkaan ja jotka siihen valmistautuivat, sanoo Karvin erikoisasiantuntija Jari Metsämuuronen.
Ammatillisen koulutuksen puolella joissakin tutkinnoissa matematiikan osaaminen kehittyy, kun taas toisia tutkintoja opiskelevien osaaminen taantuu jopa perusopetuksen kolmannen luokan tasolle.
Arviointiin osallistui yli 2 000 lukion tai ammatillisen koulutuksen opiskelijaa vuosina 2005–2015.