Osa veneilijöistä suhtautuu pienessä maistissa ajamiseen kevyemmin kuin yleensä autoliikenteessä suhtaudutaan, kerrotaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen vesiliikennevalvonnasta.
Veneilyn promilleraja on yksi promille, kun se autoillessa on 0,5 promillea. Poliisilaitokselta kerrotaan kuitenkin, että veneellä ympäriinsä ajelu ja samanaikainen juopottelu on laitoksen Saaristomeren valvonta-alueella vähentynyt.
– Useammin ajetaan veneellä nykyään johonkin satamaan viettämään iltaa. Ja sellaisissa ympäriinsä ajavissa lauluporukoissakin on nykyään yleensä selvä kippari, vanhempi konstaapeli Esa Rosten sanoo.
Merellä veneilijöiden promillevalvontaa tekee poliisin lisäksi myös rajavartiolaitos. Käytännössä työ on erityisesti jälkitoimiltaan maavalvontaa hankalampaa.
– Täytyy ottaa huomioon myös muut veneessä olijat ja se, mihin veneen voi jättää. Humalassa oleva kipparikin pitää kuljettaa joko tarkkuusalkometriin tai verikokeeseen yleensä kauemmas kuin maissa, Rosten kertoo.
Vesillä liikkujat törmäävät viranomaisten alkoholivalvontaan vain harvoin. Saaristomeren alueella valvontaa tekevät Lounais-Suomen poliisi ja Länsi-Suomen merivartiosto.
Vaikka partioyksikköjä on yhteensä toistakymmentä, on valvottava alue myös erittäin iso. Esimerkiksi Länsi-Suomen merivartioston alue ulottuu Hangosta Tornionjokilaaksoon.
– Merellä varsinaiset ratsiapaikat ovat vähissä, kun alueet ovat niin laajoja, vanhempi konstaapeli Rosten sanoo.
Valvonta toimii käytännössä samalla tavalla kuin autoliikenteessäkin, eli puhallutettavat poimitaan liikennevirrasta. Valvontaa keskitetään isoille kulkuväylille sekä Ruisrockin kaltaisten tapahtumien yhteyteen.
Nauvon satamassa aamupalaansa nauttivat Henrik Holmevaara ja Nora Fagerholm kertovat toistakymmentä vuotta jatkuneen veneilyuransa aikana päätyneensä viranomaisten tarkistettavaksi vain kerran, kaksi viikkoa sitten.
– Olimme Korppoon Verkanin edustalla menossa satamaan, kun merivartioston kumivene pysäytti meidät ja ajoi vierelle. Meitä ei puhallutettu, mutta kysyttiin alkoholin nauttimisesta ja palosammuttimet tarkistettiin, Holmevaara kertoo.
Muutama lasi tai tölkki
Holmevaara ja Fagerholm kertovat suhtautuvansa alkoholin nauttimiseen veneillessä melko rennosti. Nuoripari saattaa nauttia hyvässä kelissä muutaman lasin viiniä tai jokusen oluen, mutta pitää kuitenkin huolta, ettei veneilyn yhden promillen ruorijuoppouden raja ylity.
– Merta pitää kuitenkin kunnioittaa, joten ulompana merellä asiaan suhtautuu eri tavalla, Fagerholm pohtii.
Holmevaara arvelee, että asia koskee enemmän moottoriveneilijöitä, joilla yleisemmin rannikoiden lähellä liikkuvina on ehkä suurempi houkutus juoda enemmän ajaessaan.
– Tietysti on myös aivan eri asia ajaa promillen humalassa moottorivenettä 40 solmun nopeutta kuin kulkea rauhassa purjeveneellä, Holmevaara sanoo.
Toisin kuin veneillessä, autolla liikkuessaan Holmevaara ja Fagerholm kertovat noudattavansa ehdotonta nollalinjaa.