Tiistaina varmistui, että Sebastian Vettel jättää Ferrarin kauden 2020 päätteeksi. Kun yksi halutuimmista tallipaikoista on vapaana, kuljettajamarkkinoille on luvassa vipinää.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel kertoo, miksi hän jättää Ferrarin – viittaa ”viime kuukausien tapahtumiin”
Charles Leclercillä on Ferrari-sopimus vuoteen 2024, mutta hänen rinnalleen on nyt takuuvarmasti tunkua.
– Kaaos, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tokaisee, kun häneltä kysyy, mitä kuljettajamarkkinoilla on odotettavissa Vettelin lähdön jälkeen.
– Ferrari on nyt yhteydessä kaikkiin kavereihin, joilla ei ole sopimusta. Siellä on Daniel Ricciardot, Lewis Hamiltonit ja kumppanit, joihin ollaan yhteydessä.
Viime vuoden lopulla kirjoitettiin näyttävästi Hamiltonin salaisista tapamisista Ferrarin puheenjohtajan John Elkannin kanssa. Nämä vihjailut ovat kuitenkin rauhoittuneet, ja hyvin yleinen käsitys F1-piireissä on, että Hamilton jatkaa vastedeskin Mercedeksellä.
Oikarisen mukaan kuusinkertaisen maailmanmestarin olisi kuitenkin järkevää kuunnella nyt myös Ferraria.
– Ricciardo sinne on todennäköisesti tyrkyllä, ja Carlos Sainziakin on väläytelty. Ehkä neuvottelutaktisista syistä Hamiltonin pitäisi jutella Ferrarin kanssa. Hänen siirtymisensä sinne olisi kuitenkin suuri ihme, jos niin kävisi.
Vettel puhui omassa lausunnossaan hyvin syvälliseen sävyyn. Hän sanoi Ferrarin tiedotteessa pohtivansa nyt tarkkaan sitä, miten hän arvottaa erilaisia asioita elämässään. Jos Vettel päättää jatkaa uraansa F1:ssä, vaihtoehtoja on rajallisesti.
– Se riippuu ihan ensimmäisenä siitä, mitä Hamilton tekee. Kun Hamilton sanoo jäävänsä Mersulle, Mersun ovi menee siinä vaiheessa kiinni, Oikarinen sanoo.
– Sitten Vettelin vaihtoehdot alkaa olla tasoa Renault tai McLaren. Red Bullille tuskin on asiaa Max Verstappenin tallikaveriksi. Vähän vaikea on nähdä häntä missään muualla kuin Renault’lla tai McLarenilla.
Arvostettu F1-toimittaja Joe Saward piti omassa blogissaan McLarenia epätodennäköisenä vaihtoehtona, sillä perinteikäs brittitalli siirtyy ensi kaudella Mercedeksen moottoriasiakkaaksi. Oikarinen yhtyy Sawardin näkemykseen siitä, ettei tällainen talli välttämättä ole optimaalinen paikka Vettelin kaltaiselle kuljettajalle.
– Tavallaan, joo. Red Bullillakin oli aikanaan moottorit Renault'lta, mutta silloin oltiin tehdastiimi. McLaren olisi paljon vaikeampi. Ja kun McLaren taas kerran vaihtaa moottoritoimittajaa, siinä on omat kasvukipunsa, mikä sekin on haastavaa.
– Renault’lla on ollut mahdollisuuksia, on budjettia ja tehdastallistatusta, mutta ei se silti ole viime vuosina hirveästi vakuuttanut suorituskyvyllään. Molemmissa näissä talleissa on iso kysymysmerkki menestymisen kannalta. Toki jos Vettel ottaa elämään kimimäisen asenteen, että haluaa ajaa ja olla mukana F1:ssä eikä mestaruuden tavoittelu ole se ykkösjuttu, siinä vaiheessa toki muutkin valinnat voivat olla ihan ok.