Tarttuiko kaupasta mukaan tuotteita, joita et normaalisti osta? Epätavanomaiset ostokset voivat kieliä muutoshalun sijaan ihastumisesta, väittää tuore tutkimus.
Psykologien löydökset viittaavat siihen, että halu lisätä vaihtelua ostoksissa saattaa olla yleisempää niiden ihmisten keskuudessa, joilla on romanttisia tunteita toista kohtaan.
Vaihtelun etsimisellä saattaa olla ihastuneelle kontrollin tunnetta vahvistava symbolinen merkitys. Ihastuessa moni nimittäin kokee epävarmuuden tunteita, kun tunteiden kohteen rakkaudesta ei ole vielä varmuutta.
LUE MYÖS: 9 kiehtovaa selitystä: Näistä syistä sinuunkin rakastutaan
Mikä on suurin virhe parisuhteessa? Artikkeli jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ihastuneet kallistuivat monipuolisuuteen
Tulokseen tutkijat päätyivät tutkimussarjassaan, johon osallistui 700 miestä ja naista.
Ensimmäisessä kokeessa osallistujia pyydettiin kuvittelemaan tilanne, jossa he ovat ostamassa lähikaupastaan jogurttia. Kaupassa heillä olisi mahdollisuus valita joko monia eri makuja tai vain yhtä makua sisältävä annospakkaus. Valintansa ilmoitettuaan osallistujat kertoivat parisuhdestatuksestaan, johon liittyen heiltä myös kysyttiin romanttisesta ihastumisesta. Kävi ilmi, että ihastuneet olivat muita kiinnostuneempia ostamaan monia eri makuja sisältävän annospakkauksen.
Toisessa kokeessa osaa osallistujista pyydettiin kirjoittamaan tarina ihastumisestaan, osaa tavallisesta päivästään. Kirjoitustehtävän jälkeen osallistujia pyydettiin valitsemaan neljä erilaista karamellia viiden eri maun joukosta. Romanttisia tarinoita kirjoittaneet valitsivat useampaa eri karkkilaatua kuin tavallisesta päivästään kirjoittaneet.
Kolmannessa kokeessa tutkijat vertasivat, miten ihastuneiden käytös erottui rakastuneiden käytöksestä. Osallistujille annettiin jälleen ihastumista tai tavallista päivää koskeva kirjoitustehtävä. Tehtävän jälkeen heitä pyydettiin kuvittelemaan, mitä he haluaisivat syödä välipalana tulevina viikkoina. Ihastuneet osallistujat valitsivat enemmän erilaisia välipaloja kuin rakastuneet.
Tieto auttaa mainonnan kohdentamisessa?
Tutkimusta tehnyt Irene Huang uskoo, että ihastuneiden monipuolisuutta korostava ostoskäyttäytyminen voi tulla esiin myös muissa ihmissuhteisiin liittyvissä tilanteissa, joissa ihminen on menettänyt osan hallinnantunnettaan.
Löydöksillä voi olla vaikutusta myös mainostajien kannalta. Moni kertoo parisuhdestatuksensa julkisesti sosiaalisessa mediassa. Tiedon avulla yhtiöt voivat tehdä paremmin kohdennettua mainontaa. Ihastumiset ovat myös suuri osa televisio- ja elokuvaviihdettä, jota mainostajat voivat hyödyntää mainostaukojen aikana näytetyissä mainoksissa.
Tutkimus ilmestyi Journal of Consumer Psychology -julkaisussa.
Lähde: EurekAlert!