Pääekonomisti hämmästyi lapsensa laskutehtävästä: Oikea vastaus, mutta ei silti oikein

OMA, liidut, koulu
Opetushallitus painottaa, että matematiikassa on ymmärrettävä myös se, millä tavalla laskutehtävän tulos on saatu.All Over Press
Julkaistu 20.12.2024 12:42
Toimittajan kuva

Jari Heikkilä

jari.heikkila@mtv.fi

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) johtava pääekonomisti Penna Urrila kertoo hämmästyneensä nähtyään neljäsluokkalaisen lapsensa matematiikantehtävän.

Tehtävänanto kuului seuraanvanlaisesti: ”Jos on 140€ rahaa ja ostaa 9kpl 15€ leffalippuja, paljonko jää yli?

Urrila kertoo lapsensa ratkaisseen tehtävän laskemalla: "140-(15*9)=5"

Vastaus on oikein, mutta lasku väärin, sillä oikea tapa suorittaa kyseinen tehtävä olisi: "140-(9*15)=5". 

– Vaikka pedagogit sanoisivat mitä, en voi ymmärtää, miksi opetetaan näin, Urrila kummastelee viestipalvelu X:ssä.

Aiheesta uutisoi ensin Helsingin Sanomat

Opetushallituksen matematiikasta vastaava opetusneuvos Leo Pahkin kertoo lehdelle, että lausekkeen järjestyksellä on väliä vaikka matemaattisesti vaihdannaisuus on kertolaskuissa voimassa – eli kertolasku voidaan laskea kummin päin vain.

Mutta koska kyseessä on sanallinen tehtävä, on laskujärjestys ymmärrettävä tehtävän mukaisesti. Tällöin lasku voi olla väärin, vaikka matemaattisesti lopputulos olisikin oikein.

– Matematiikassa on hirveän tärkeää myös täsmällinen ajattelu. On tärkeää, ettei tyydytä pelkästään siihen, että osataan laskea asioita ja saadaan lopputulos, vaan myös millä tavalla se tulos on saatu, Pahkin kommentoi lehdelle.
 

Tuoreimmat aiheesta

Koulu