Suomen ensimmäinen huonepakopeli aloitti vuosi sitten. Moni haluaa sankariksi jännitystarinaan, jossa on itse fyysisesti läsnä. Helppoa pako ei kuitenkaan ole.
Helsingissä Kulttuuritehdas Korjaamossa odottaa kolme innostunutta, mutta myös hieman hermostunutta naista. Kolmikko on astumassa uskontojen historian museoon, jonka seinille on ilmestynyt yön aikana maailmanloppua maalailevia kirjoituksia.
Milla Sevónin, Emilia Wahlbergin ja Anu Wiikin tulee selvittää, mistä on kyse. Aikaa on tunti.
– Jännittää. Ei yhtään tiedä, mitä on tulossa, Sevón sanoo.
– Kuulostaa erittäin hauskalta. Katsotaan, mitä tapahtuu, Wahlberg jatkaa.
Vihje avuksi
Naiset astuvat ensimmäiseen huoneeseen ja ryhtyvät heti etsimään johtolankoja, joiden avulla he pääsevät eteenpäin. Seinillä on maalia ja erilaisia esineitä.
Huoneen ulkopuolella monitoreja tuijottaa vuoropäällikkö Henri Nielsen luurit päässä. Kello tikittää. Aikaa on mennyt nyt kymmenen minuuttia.
– He ovat löytäneet ensimmäisen johtolangan, mutta pyytävät nyt vinkkiä, Nielsen sanoo.
Pelaajat saavat vihjeitä, mikäli näyttää siltä, että peli uhkaa jämähtää paikoilleen.
– Peli on haastava. Ei olisi hauskaa, jos ei olisi vaikeaa, sanoo Korjaamon tiedottaja Laura Gottleben.
Pelin valvomisesta on myös toisenlaista hyötyä. Ahtaanpaikankammoisia helpottaa tieto siitä, että huoneesta pääsee pois, jos paniikki iskee.
Unkarilaisten keksintö
Ensimmäisen huonepakopelin aloitti Suomessa unkarilainen Ágnes Kaszás ystävänsä Zsófia Purnhauserin kanssa.
– Tämä on unkarilainen keksintö. Ensimmäinen peli pystytettiin Unkarissa muutama vuosi sitten. Nyt pelejä on Unkarissa satoja, ja ne ovat levinneet ympäri maailmaa, InsideOut Escape Games -yrityksen perustanut Kaszás kertoo.
– Vajaassa vuodessa Helsingissä on aloittanut viisi muutakin pakopeliyritystä. Uskon, että täällä käy kuten muuallakin. Niitä tulee vielä monta lisää.
Ágnes Kaszás on näyttelijä. Hänen esitellessä kolmea uutta huonetta Vuosaaressa tuntuu kuin olisi itse näyttämöllä. Ensimmäinen huone on baari. Se on pelottava paikka – myös äänimaailmaltaan.
– Ihmiset katsovat paljon elokuvia ja haluavat olla mukana tarinassa. Kaikki haluavat olla supersankareita ja täällä se onnistuu, Kaszás hymyilee.
Supersankaritkaan eivät aina selviä, sillä harva ryhmä pääsee ulos tunnissa.
– Se on tarkoituksin. Haluamme haastaa ihmiset ja heidän mielensä. Pelaajat ovat usein lopussa turhautuneita, mutta samalla innoissaan. Moni haluaa pelata uudestaan.
InsideOut Escape Games on asettanut peleille ikärajaksi 12 vuotta.
– Sen noudattaminen on tärkeää. Uskon, että tulevaisuudessa tulee olemaan myös lapsille suunnattuja huonepakopelejä.
Seuraavaksi hypnoosihuoneeseen
Uskonnon historian museossa on löydetty avaimia, avattu lukkoja ja saatu monta oivallusta. Ennen kuin tunti on täynnä, viimeinen ratkaisu selviää, ja naiset pääsevät ulos voittajina.
– Aluksi näytti siltä, että jäädään ensimmäiseen huoneeseen. Ajattelin, että onpa noloa. Hyvä, että oli kavereita mukana. Yksin en olisi selvinnyt, Anu Wiik huokaisee.
– Häkeltynyt olo, mutta samalla hyvä, toteaa puolestaan Emilia Wahlberg.
– Innolla odotan, että hypnoosihuone aukeaa ja pääsen testaamaan sen, hymyilee Milla Sevón.
Taustalla kuuluu porausääntä. Helsinki on saamassa jälleen uuden pakohuoneen.