Porvoon Emäsalossa joulukuun alussa tapahtuneessa luotsiveneonnettomuudessa kuoli kaksi henkeä. Uponneen luotsiveneen nostoa edeltävät valmistelutyöt on aloitettu, ja hylky nostetaan, kunhan valmistelutyöt saadaan päätökseen ja sää sallii.
Uponnut luotsivene nostetaan merestä mahdollisimman pian, kertoo vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Risto Haimila Onnettomuustutkintakeskuksesta.
Sukeltajat kävivät viikonloppuna kuvaamassa hylkyä ja samalla he aloittivat nostamisen valmistelutyöt.
– Vene nostetaan heti, kun valmistelutyöt ovat valmiina ja sää sen sallii. Jotta vene saadaan nostettua ylös, tarvitaan mahdollisimman tuuleton sää ja pienet aallot, Haimila avaa.
Mustan laatikon toivotaan paljastavan lisätietoja
Kun vene saadaan turvallisesti ylös, se pitää saada säältä ja pakkaselta suojaisaan paikkaan tutkittavaksi. Luotsiveneonnettomuuden tutkinnan kannalta hylky tarjoaa ensiarvoista tietoa tapahtumista.
– Vene halutaan nostaa niin pian kuin mahdollista, jotta tallentimissa jäljellä oleva tieto voidaan pelastaa. Luotsiveneestä löytyy lentokoneista tuttu musta laatikko, joka dokumentoi koneiston toimintaa.
Haimilan mukaan veneestä löytyvä musta laatikko kerää lentokoneiden mustiin laatikoihin verrattuna huomattavan rajallisemman määrän tietoa. Silti sen merkitys voi olla suuri tutkinnan etenemiselle.
– Emme vielä tiedä, missä kunnossa tallennin on ja miten tieto on säilynyt, sillä se on ollut alttiina kosteudelle ja vedenpaineelle 30 metrin syvyydessä nyt kymmenen päivää.
Turmatutkinta voi kestää kuukausia
Haimila ei vielä tässä vaiheessa halua spekuloida laajemmin onnettomuustutkinnan kestoa. Tutkintaan vaikuttaa väistämättä se, mitä nostetusta hylystä paljastuu.
– Läpimurtoa voidaan joutua odottamaan vielä pitkään. Johtopäätöksiä voidaan tehdä, jos ylösnoston jälkeen hylystä löydetään jotain selkeitä mekaanisia vaurioita, joiden epäillään olevan onnettomuuden taustalla. Kaiken tarvittavan tiedon keräämiseen voi kuitenkin mennä paljonkin aikaa.
Käytännössä Haimila arvioi onnettomuustutkinnan kestävän useita kuukausia. Pahimmassa tapauksessa onnettomuustutkinta voi venyä jopa vuoteen.
– Turvallisuustutkinnassa tulemme selvittämään tapahtumien kulun, syyt ja seuraukset, tehdyt pelastustoimet ja viranomaistoimet. Meillä on leveä rintama ja melko tiheä kampa, millä onnettomuutta selvitetään, Haimila kertoo.