Kirjaudun palveluun ja laitan avioeropaperit vetämään. Seuraavaksi maksan mummoni perinnöstä lankeavat verot ja tarkastan kirjastosta lainaamieni kirjojen eräpäivät.
Tältä kuulostaa valtiovarainministeriön Kansallinen palveluarkkitehtuuri -hanke (Kapa), jota toteuttaa Cybercom-yhtiö.
- Hankkeen tarkoituksena on saada kaikki julkiset palvelut yhden kirjautumisen taakse ilman, että tarvitsee muistaa, mikä viranomainen tulee metsästää mihinkin tarkoitukseen, selittää valtiovarainministeriön ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä.
Kapan myötä julkisen palvelun eri tahot alkavat puhua samaa kieltä.
- Nyt eri toimijoilla on omat sivunsa ja portaalinsa, eivätkä tietojärjestelmät keskustele keskenään riittävän kattavasti, kuvailee Teknologiateollisuuden johtaja Jukka Viitasaari.
Kaikki munat samassa korissa?
Maallikon korvaan kaikkien julkisten palveluiden tietojen kokoaminen saman palvelun taakse kuulostaa vaaralliselta. Tietoportaali vaikuttaa seisovalta pöydältä henkilötietojen kalastelijoille. Entä voisiko palvelunestohyökkäyksellä lamauttaa koko Suomen julkiset palvelut?
Hankkeen puuhamiehet vakuuttavat, että tietoturvaan panostetaan paljon.
NÄIN SE TOIMISI
-Kansallisen palveluväylän (Kapa) tarkoitus on saada julkisen hallinnon palvelut yhden luukun taakse.
-Käyttäjä voisi yhdellä kirjautumisella esimerkiksi tarkistaa veroilmoituksensa ja hakea lapselleen päivähoitopaikkaa.
-Esimerkiksi passin hakeminen onnistuisi siten, että klikkaisi Kapan etusivulta kahdella klikkauksella poliisin lupapalveluiden sivulle, josta passin hakeminen onnistuu.
-Palvelu osaa lisätä lomakkeisiin käyttäjän perustiedot, mikä nopeuttaa asiointia.
-Kirjautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Tarkoitus on, että palveluun tarvitsisi kirjautua vain kerran.
-Palveluun on tarkoitus lisätä myöhemmin myös kaupallisia toimijoita.
-Palvelun kehittäminen alkoi tämän vuoden alussa. Ensimmäisen version pitäisi avautua käyttäjille loppuvuodesta.
-Lopullisen palvelun pitäisi valmistua vuoden 2017 lopussa.
-Hankkeelle on varattu budjetista 120 miljoonaa euroa käytettäväksi vuosina 2014-2017.
- Eri lähteiden tietoja ei koota mihinkään, vaan palveluväylä tarjoaa ainoastaan pääsyn palveluihin. Kaikki perustuu kahdenväliseen tiedonvaihtoon, Nikkilä sanoo.
- Järjestelmä on hajautettu, eli yhden palvelun lamauttaminen ei estä muiden toimintaa, muistuttaa Cybercomin johtaja Timo Laaksonen.
Sähköiset reserviläiskirjeet
Kapa-hankkeen on tarkoitus myös keventää byrokratiaa ja vähentää postitetun paperin määrää.
Cybercomin Laaksonen käyttää esimerkkinä äskettäin suomalaisille toimitettuja reserviläiskirjeitä, joiden lähettäminen maksoi yli puoli miljoonaa euroa. Kapan kautta reserviläisten sijoituspaikka olisi ollut parin klikkauksen päässä.
- Olisi säästytty koko lähetysrumbalta, puhumattakaan poliittisesta keskustelusta, että liittyvätkö kirjeet Ukrainan kriisiin.
Hankkeeseen on varattu budjetista 120 miljoonaa euroa. Viitasaari arvioi, että hanke maksaa toteutuessaan itsensä nopeasti takaisin säästöinä.
- Julkisten toimijoiden ei enää tarvitse ylläpitää omia palvelujaan, vaan kaikki keskitetään yhteen paikkaan.