Opetushallitus laatii perusopetuksen päättäneiden tarkemmat arviointikriteerit.
Video: Miten nuoret saadaan pysymään koulussa?
Arviointien yhtenäistämiselle nähdään tarvetta, koska koulujen käytännöt arvioinneissa poikkeavat toisistaan. Tarkemmilla kriteereillä halutaan lisätä yhdenvertaisuutta ja arvosanojen vertailukelpoisuutta.
Opetusneuvos Erja Vitikan mukaan uudet kriteerit koskevat kaikkia oppiaineita, kuten taide- ja taitoaineita. Paikallisesti päätettäville valinnaisille aineille ei ole tulossa vastaavia valtakunnallisia kriteerejä.
Häilyvät arviointiohjeet hämmentävät
Tutkimusten mukaan oppilaan päättöarvosanan ja todellisen osaamisen välillä voi olla merkittävääkin vaihtelua. Erityisesti äidinkielen ja matematiikan osaamisessa on havaittu eroavaisuuksia.
Nykyään opetussuunnitelman perusteissa määritellään, mitä arvosanan 8 saaminen vaatii. Sen ylittäville ja alittaville arvosanoille on laadittu kuvaukset, muttei tarkempia määritelmiä.
Opetushallituksen mukaan erityisesti arvosanalle 5 opettajat kaipaisivat tarkempia kriteerejä.
Päättöarviointien kansalliset kriteerit on tarkoitus määritellä kevääseen 2020 mennessä, jolloin arviointi suoritetaan ensimmäistä kertaa uusien opetussuunnitelmien mukaisesti.