Matkailu- ja ravintola-alan yritysten enemmistö uskoo entistä vilkkaampaan pikkujoulukauteen.
Yrityksistä 60 prosenttia arvioi pikkujoulumyynnin kasvavan tänä vuonna, selviää matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön Maran kyselystä. Kolmasosa ennakoi myynnin pysyvän viime vuoden tasolla, ja 6 prosenttia uskoo myynnin laskevan.
Ruoan osuus ravintoloiden myynnistä on kasvanut anniskelumyynnin pitkään jatkuneen laskun vuoksi. Alkoholia ostetaan silti pikkujouluaikaan 10–15 prosenttia tavallista enemmän.
Maran mukaan yritysten pikkujoulumyynti on kehittynyt heikosti viime vuosina Suomen heikon taloustilanteen vuoksi, mutta nyt talous on kääntynyt pieneen kasvuun. Myös kuluttajien luottamus omaan talouteen on vahvistunut.
Maran kyselyyn vastasi 194 yritystä, jotka edustavat alan liikevaihdosta noin kolmasosaa.
1:33