F1:n rengastoimittaja Pirelli varoitteli talleja ajamasta koko Turkin kisaa läpi samalla rengassetillä. Lopulta yksi kuski päätyi tähän ratkaisuun. Mercedeksen Lewis Hamilton tavoitteli samaa temppua. Kun saksalaistalli ei lämmennyt ajatukselle, Hamilton hermostui.
RAPORTTI: Valtteri Bottas palasi GP-voittajaksi! Mykistävä suoritus erikoisessa kilpailussa
LISÄÄ: Lewis Hamilton kiukutteli ja kieltäytyi Mercedeksen määräyksestä – Toto Wolff yritti selitellä britin toimintaa
Pirellin F1-pomo Mario Isola vahvisti, että sarjan rengasvalmistaja otti yhteyttä osaan talleista.
– Emme suositelleet sitä, että tallit vetäisivät koko kisaa läpi samalla rengassarjalla. Varoitimme osaa tiimeistä siitä, että millaisia riskejä valinta saattaisi aiheuttaa, Isola sanoi kisan jälkeen.
Alpinen Esteban Ocon päätti vetää koko kisan läpi samalla rengassarjalla. Maaliin tullessa Oconin renkaissa oli erittäin pahoja rakkuloita.
Mercedeksen brittikuski Lewis Hamilton halusi tehdä saman tempun. Mercedes päätti vetää varman päälle, jotta britti ei kokisi keskeytystä.
Lopputuloksena oli todellinen välimallin ratkaisu, mikä johti Hamiltonin hermostumiseen. Britti pysähtyi kierroksella 51.
– Minun olisi pitänyt joko jäädä radalle tai pysähtyä huomattavasti aiemmin, Hamilton myönsi.
– Koska nyt, kun pysähdyimme kahdeksaa kierrosta ennen loppua, renkaat eivät ehtineet kuoriutua yhtään. Menetin lähes neljä sijaa. Turhauttavaa, Hamilton jatkoi.
Istanbulin rata alkoi kuivua kisan loppua kohden. Tämän myötä tuoreilla välikelin renkailla ajaneet kuskit olivat vaikeuksissa.
Ennen varikkopysähdystä Hamilton oli kisassa kolmantena. Pysähdyksen jälkeen Hamilton tipahti viidenneksi. Lopussa hän joutui käymään kovaa taistelua AlphaTaurin Pierre Gaslyä vastaan.
– Tuntui hyvältä, kun pääsin kolmanneksi. Mietin vain, että ”nyt kun pystyn pitämään tästä paikasta kiinni – tämä on mainio tulos, varsinkin kun lähtee sijalta 11.”
– Viides sija oli huono lopputulema. Toki, tulos olisi voinut olla vieläkin huonompi, Hamilton mietti.