Poliisi: Kadonneita höyryvetureita romutettiin jo veturipuistossa

VR:n mukaan Haapamäen Höyryveturipuiston yrittäjä on tilannut VR:n kahden höyryveturin romutuksen ilman VR:n lupaa. 

Poliisi ei kommentoi sitä, kuka tai ketkä romutuksen vetureille tilasivat.

Sisä-Suomen poliisin rikoskomisario Kari Aaltio kertoi STT:lle aiemmin, että vetureiden romuttamisesta oli tehty toimeksiantosopimus paikallisen romutusyrityksen kanssa, sillä veturit olivat huonossa kunnossa.

VR:n riskienhallintajohtajan Janne Runsamon mukaan veturit omistaa VR. Myös poliisin mukaan veturit omistaa VR.

Veturipuiston yrittäjät taas kertoivat perjantaina Suur-Keuruu-lehdelle romuttaneensa veturipuiston huonokuntoista kalustoa, jonka he sanovat omistavansa. STT ei maanantaina tavoittanut veturipuiston yrittäjiä kommentoimaan asiaa.

Haapamäen Höyryveturipuisto on Keuruulla Keski-Suomessa sijaitseva matkailukohde, jossa voi tutustua höyryvetureihin ja rautatiehistoriaan.

"Tuli täysin yllätyksenä"

– VR:lle tieto vetureiden romuttamisesta tuli täysin yllätyksenä. Kaluston romuttaminen ei ole ollut keskusteluissa, Runsamo sanoo.

Runsamon mukaan VR:n käsitys on, että romutusyritys on tehnyt toimeksiannon mukaista työtä eikä ole ollut tietoinen omistussuhteista.

Poliisin mukaan rikosilmoitus asiasta tehtiin noin viikko sitten. Toinen vetureista ehdittiin purkaa kokonaan ja toisen purkaminen aloittaa ennen kuin romutus keskeytettiin VR:n päätöksellä.

Poliisin mukaan tapausta tutkitaan törkeänä kavalluksena. Lisäksi rikosnimikkeeksi tulee poliisin mukaan todennäköisesti myös törkeä vahingonteko.

Vetureiden romuttaminen aloitettiin jo veturipuiston museoalueella ennen kuin veturit vietiin romuttamolle, poliisista kerrotaan.

Vetureiden lisäksi romuttamolle vietiin kaksi yksityishenkilöiden omistamaa raitiovaunua.

Arvoa myös varaosina

Romuttamolle viedyt höyryveturit ovat Tr1-mallin vetureita. Myös Risto-veturina tunnettua mallia valmistettiin 1940–1950-luvuilla yhteensä 67 kappaletta.

VR:n Runsamon mukaan yhtiö lahjoitti veturit 1980-luvulla Keuruun kaupungille Haapamäen Höyryveturipuiston perustamista varten. Vetureiden omistus on siirtynyt sittemmin takaisin VR:lle veturipuiston omistajamuutosten myötä.

Runsamon mukaan veturit eivät enää ole olleet liikennekelpoisia.

– Vetureiden taloudellinen arvo on ollut lähinnä kierrätysmetallin arvo, merkittävämpää on ollut vetureiden museaalinen arvo. Ne ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä ja rautateiden historiaa, Runsamo sanoo.

Rikoskomisario Aaltion mukaan romurautana yhden veturin arvo olisi noin 20  000 euroa.

VR:n Runsamon mukaan vetureiden yksittäisiä osia on voitu myös hyödyntää varaosina.

Myös rikoskomisario Aaltio mainitsee, että vetureiden yksittäisillä osilla on voinut olla arvoa varaosina. Aaltion mukaan rautatieharrastajan vastaavanlaiseen veturiin teettämät akselit olivat maksaneet 100  000 euroa kappale. Aaltion mukaan yhdessä Risto-veturissa on neljä akselia.

Lue myös:

    Uusimmat