Posti avaa marraskuun alussa Helsinkiin uuden tilan, jossa asiakkaat voivat avata noutamiaan paketteja ja sovittaa verkkokaupasta tilaamiaan tuotteita.
Lisäksi Posti tuo tilaan verkkokauppiaita, jotka voivat esitellä ja myydä omia tuotteitaan, kuten huonekaluja ja vaatteita.
Tilan nimeksi tulee Box eli vapaasti suomennettuna paketti, ja se avautuu marraskuun ensimmäisenä päivänä Helsingin Keskuskadulle. Postin asiakaskokemuksen ja -kanavien yksikön johtajan Kaisa Ilolan mukaan liikeidea on uusi koko Euroopassa.
– Verkkokaupan ja kodin välistä on puuttunut toimija, ja se olisi Postille luontainen rooli. Liiketoimintaamme kuuluu verkkokaupan tukeminen, koska olemme sen logistinen kumppani.
Lue myös: Tori.fissä huijariostajia – näyttävät myyjälle väärennetyn kuitin tai tiliotteen
Itsepalvelu laajenee koko maahan
Uudessa pisteessä asiakas voi vastaanottaa ja purkaa verkkotilauksensa. Puretut pakkausmateriaalit saa jättää kierrätettäväksi ja muiden käytettäväksi.
Tilattuja vaatteita voi sovittaa paikan päällä sovituskopeissa. Jos vaatteet eivät sovi, voi ne laittaa takaisin laatikkoon ja lähettää palautettavaksi heti.
Samassa tilassa toimii myös pienille verkkokauppayrittäjille tarkoitettu kivijalkamyymälä. Avausviikolla myymälään tulee suomalaisia sisutukseen ja pukeutumiseen keskittyneitä verkkokaupan yrityksiä. Joulusesongin aikaan yritysten määrää kasvatetaan.
Boxissa kokeillaan myös Postin digipalveluja. Esimerkiksi pakettien ja kirjeiden lähetys sujuu itsepalvelupaikalla, joita on tulossa myöhemmin lisää ympäri Suomen. Itsepalvelupisteellä saa tarvittaessa videoyhteyden Postin asiakaspalveluun, mutta paikalla on myös henkilökuntaa auttamassa.
Lue myös: Lakko laajenee: Kuljetusliitot valmiita tukemaan postityöntekijöitä – vaikuttaisi postin kulkuun raiteilla, teillä ja ilmassa
Apuja palautusrumbaan
Verkkokauppaa on kritisoitu varsinkin pikamuodin palauttamisesta aiheutuvista päästöistä. Monissa verkkokaupoissa palauttaminen on ilmaista, mikä myös madaltaa palauttamisen kynnystä. Miten Posti suhtautuu pikamuodin paisuvaan ongelmaan?
– On totta, että erityisesti vaateostoksia palautetaan paljon, mutta esimerkiksi elektroniikkaa todella vähän. Verkkokaupat myyvät sitä, mitä kuluttajat haluavat ostaa. Postissa voimme roolimme puolesta vaikuttaa tavaran turhaan kuljettamiseen, Ilola selittää.
– Tutkimuksemme mukaan ei ole ympäristön kuormituksen kannalta eroa siinä, meneekö vaate kivijalkaan vai verkkokauppaan. Sillä on väliä, mitä tapahtuu sen jälkeen.
Hän neuvoo ihmisiä valitsemaan sellaisen noutopisteen, josta voi hakea paketin muun asioinnin yhteydessä. Pistettä voi tarpeen mukaan myös vaihtaa.
Ilolan mukaan Boxin toiminta on mietitty ilmastoa ajatellen. Pisteessä kokeillaan esimerkiksi uusia pakkauksia, jotka kestävät kolme kiertoa kuljetuksen alusta loppuun. Niitä voi käyttää esimerkiksi nettikirpputoreilla kaupattavan tavaran lähettämiseen myyjältä ostajalle.
Verkkokauppa söi paperipostin
Paperipostin määrä vähenee jatkuvasti Postin jakelussa. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla paketti- ja verkkokauppa sekä kuljetuspalvelut ylittivät puolet Postin liikevaihdosta ensi kertaa yhtiön historiassa.
Postin tutkimuksen mukaan lähes viidennes suomalaisista arvioi ostavansa kaiken tai lähes kaiken verkosta jo vuonna 2025.
– Yhä pienenevä ja dramaattisestikin laskeva osa liikevaihdosta tulee kirjejakelusta. Se on raskas ja haikea asia, mutta siitä huolimatta pitää rakentaa uutta liiketoimintaa, jotta Postilla olisi tulevaisuus, Ilola toteaa.
Boxin avajaiset osuvat aikaan, jolloin Postilla on omia myymälöitä jäljellä enää Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Yksi myymälä lopetettiin viimeksi lokakuun lopulla, kun Rovaniemen toinen postikonttori sulki ovensa. Voisivatko Boxit levitä ympäri Suomen?
– Se on hyvä kysymys, ja sitä vaihtoehtoa tutkitaan. Voisimme laajemminkin tarjota sellaisen vaihtoehdon, että asiakkaan apuna on toinen ihminen etäyhteyden päässä.
Lue myös: Uutissuomalainen: Postilakon uhka vaikuttaa Linnan juhlien kutsujen postitukseen
"Box ei ole enää englantiakaan"
Englanninkielisistä nimistä on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua julkisuudessa. Esimerkiksi uuden Mall of Triplan kauppakeskuksen ja sen kerrosten englanninkieliset nimet ovat hämmentäneet asiakkaita.
Ilolan mukaan Boxin nimeä pohdittiin kauan, eikä englanninkielisyys ollut syy lopulliseen valintaan.
– Se alkaa olla monikielinen ilmaisu, ei se ole oikein enää englantiakaan. Se on hyvin ymmärrettävä, kuvaava ja napakka. Nimi liittyy meidän tehtäväämme eli siihen pakettiin, mutta ei ole pelkästään sitä, koska tulevaisuudessa Posti on muutakin, Ilola kuvailee.