Rajussa rakennemuutoksessa viime vuodet ollut Posti varautuu verkkokaupan myötä lisääntyvään pakettien ja tavaroiden jakeluun avaamalla 1 000 uutta pakettiautomaattia vuoteen 2019 mennessä. Postin mukaan automaatit avataan myös ruuan verkkokauppaan.
Postin toimittamien pakettien määrä Suomessa ja Baltiassa kasvoi tammi-syyskuussa yli 28 miljoonaan pakettiin. Postin mukaan erityisessä kasvussa ovat yrityksiltä kuluttajille lähetyt paketit, jotka kasvoivat 9 prosenttia. Postin paketti- ja logistiikkapalveluiden johtajan Jukka Rosenbergin mukaan tänä vuonna pakettitoimituksissa rikotaan kaikki aikaisemmat ennätykset. Viime vuonna Posti jakoi noin 34 miljoonaa pakettia.
Verkkokaupan lisääntyminen kasvattaa koko jakelumarkkinaa. Ensi vuonna verkkokaupan volyymikasvu on Suomessa Rosenbergin mukaan noin 10 prosentin luokkaa. Verkkokaupan myynti kasvaa kuitenkin noin 12 prosenttia eli volyymia nopeammin, sillä Rosenbergin mukaan keskiostoksen ja ostoskorin koko kasvavat.
Posti avaa koko automaattiverkoston vuoden loppuun mennessä myös ruuan verkkokaupan jakelukanavaksi. Vanhoihin pakettiautomaatteihin voidaan toimittaa niin tuoreruokaa kuin aterioitakin. Uusiin Smartpost-automaatteihin voi tilata näiden lisäksi kauppakassitoimitukset.