Koronavuosi oli suotuisa Postille. Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoo tiedotteessa olevansa erittäin tyytyväinen Postin viimeisen vuosineljänneksen ja koko vuoden tulokseen.
– Black Fridaysta jouluun asti kestänyt sesonki oli meille erittäin vahva. Paketti ja verkkokauppa -liiketoimintaryhmä rikkoi kauden aikana kaikki edelliset ennätykset ja toimitti noin 7,7 miljoonaa pakettia, Kuusisto sanoo.
Postin oikaistu liikevoitto nousi loka-joulukuussa 33,5 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 4,4 miljoonasta eurosta. Liikevaihto koheni 16 prosenttia vajaaseen 456 miljoonaan euroon.
Koko vuoden oikaistu liiketulos parani 66,1 miljoonaan euroon 36,2 miljoonasta eurosta. Liikevoitto nousi 3,1 prosenttia runsaaseen 1,6 miljardiin euroon.
Lue myös: Kun saat väärään osoitteeseen lähetetyn kirjeen, tiedätkö mihin se pitäisi palauttaa? Monet eivät tiedä
Kuusiston mukaan postipalveluiden osalta sesonki oli odotettuakin kiireisempi. Joulukortteja lähetettiin lähes 18 miljoonaa, mikä on lähes 20 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna.
Sen sijaan osoitteellisten kirjeiden määrä laski kolme prosenttia vuoden takaisesta. Kuusisto arvioi, että odotettua vilkkaammasta joulukorttiliikenteestä huolimatta postipalveluiden nopea murros jatkuu.
– Vuoden aikana kehitimme toimintojamme joustavasti ja tuloksekkaasti sekä toteutimme uudelleenjärjestelyitä ja toimenpiteitä kustannustehokkuuden parantamiseksi, minkä ansiosta saavutimme koko vuodelta 2020 vahvan tuloksen, hän sanoo.
Lue myös: Täydellinen rikos: Postin historian suurin varkaus on edelleen mysteeri – mihin tuhannet älypuhelimet päätyivät varastolta Toijalasta?
Posti investoi satamiljoonaa euroa toimintansa vahvistamiseen
Tulosjulkistuksen yhteydessä Posti kertoi investoivansa yli satamiljoonaa euroa paketti- ja verkkokauppatoiminnan sekä jakeluverkon vahvistamiseen.
– Vuosi 2020 osoitti monella tapaa, että olemme nyt käännekohdassa. Pakettivolyymit Suomessa ja Baltiassa kasvoivat 27 prosenttia, ja onnistuimme vastaamaan tähän haasteeseen ja skaalautumaan kannattavasti, Kuusisto sanoo.
Hänen mukaansa kilpailu pakettiliikenteessä on kovaa ja useat eri toimijat hyödyntävät vahvuuksiaan keskittyen suuriin kaupunkeihin.
– Vastaamme kisaan kehittämällä jatkuvasti palveluitamme parantaaksemme nopeutta, tavoittavuutta ja asioinnin helppoutta.