Ennakoiva kuljettaja tiedostaa riskit ja osaa ottaa ne ajossa huomioon.
Suomessa on kolminkertainen määrä moottoripyöriä verrattuna kahdenkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
Motoristien kuolonkolarit ovat määrällisesti tasaantuneet, mutta asiassa ei ole tapahtunut parannusta samalla tavalla kuin autoilijoissa.
– Vaikka liikenneturvallisuus on parantunut parin viimeisen vuoden aikana, motoristien kuolonkolarit eivät ole vähentyneet. Nyt päälle on jäänyt heikompi vaihde, jota kulunut kevät on vain synkistänyt, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo tiedotteessa.
– Tilannekuva on sikäli ennallaan, että vakavat moottoripyöräonnettomuudet ovat edelleen usein yksittäisonnettomuuksia. Loukkaantuneista yhdeksän kymmenestä on miehiä.
Vauhdilla voi olla seurauksia
Motoristien tyypillisiä onnettomuuksia ovat ulosajot ja kohtaamisonnettomuudet.
Vuoriston mukaan syy ei ole aina kuskin ajotaitojen puutteessa tai kokemattomuudessa.
– Onnettomuuksien taustalla näkyy usein tilanteeseen sopimaton nopeus ja turha riskinotto. Eli kova vauhti tai riskirajoilla ajaminen kostautuu hallinnan menetyksenä. Pyörä on lähtenyt alta jarrutuksissa sekä kokeneilla että kokemattomilla motoristeilla.
Tilastoissa erottuvat myös päihteet ja hirvikolarit. Ja ilman korin tuomaa suojaa moottoripyöräilijän törmäys eläimeen on usein seurauksiltaan vakava.
– Omalta kohdaltaan riskiä voi pienentää vähentämällä nopeutta ja pitämällä turvaväliä ajettaessa hirvivaara-alueella, erityisesti silloin, kun hirvet tyypillisimmin liikkuvat, eli aamun ja iltahämärän tunteina.
– Nopeuden lasku kannattaa myös poronhoitoalueella, näin kesällä erityisesti räkkäaikaan, Vuoristo neuvoo.
Ajovarusteet kunniaan
Riskit voi mahdollisesti välttää sillä, että ne tunnistaa. Turvalliseen moottoripyöräilyyn kuuluu toki muutakin kuin ajotaitojen treenaamista.
– Tekninen ajotaito on toki motoristille tärkeää, mutta ennakoiva kuljettaja tiedostaa riskit ja osaa ottaa ne ajossa huomioon.
– Nopeuden valinta on yksi keskeisimmistä turvallisuustekijöistä, mutta näin kesäaikaan korostuvat myös väsymys ja päihteet, aivan kuten nelipyöräistenkin ratissa, Vuoristo kertoo.
Vuoristo painottaa myös ajovarusteiden tärkeyttä, sillä onnettomuustilanteessa kunnolliset ajovarusteet vähentävät vammojen vakavuutta.
– Tärkein varuste on ilman muuta kypärä, jota motoristit kyllä tunnollisesti käyttävät. Kypärän tulee olla myös asianmukaisesti kiinni. Löysä hihna tai kiinnittämätön kypärä voi törmäyksessä lentää päästä, jolloin se ei hyödytä enää ketään.
Nykyään motoristeille on tarjolla myös rintapanssareita ja airbag-liivejä. Yli puolessa kuolonkolareista motoristi oli saanut kuolettavia vammoja rintakehään.
– Asianmukaisiin ajovarusteisiin kuuluu myös kunnon ajotakki, -housut, -saappaat ja -hanskat. Sekä kokematonta että kokenutta kuljettajaa tukevat lisäksi moottoripyörän hallintaa avustavat järjestelmät, yleisimpänä lukkiutumattomat ABS-jarrut, Vuoristo toteaa.
Elintärkeät vinkit motoristeille:
- Tiedosta riskit ja ota ne tien päällä huomioon.
- Mieti ajonopeutta. Aina ei tarvitse ajaa kaasu pohjassa.
- Älä hyppää pyörän selkään, jos olet päihtynyt tai väsynyt.
- Hanki kunnon ajovarusteet ja kiinnitä kypärä oikeaoppisesti.
- Hanki sellainen pyörä, jonka hallitset. Suurikuutioisin pyörä ei ole aina paras.
Lue myös: Maailman nopein poliisiprätkä: Lähes 300 km tunnissa kulkeva pyörä päätyi tamperelaismuseoon
Moni autoilija kokee kaksipyöräisten havainnoinnin hankalaksi liikenteessä – ota oleellinen keino avuksi
Motoristin hengenlähtö oli lähellä Intiassa – valopylväs oli murskata!
Motoristi meni nurin Thaimaassa: Uskomattoman vikkelät jalat pelastivat pahoilta vammoilta!
Lue kaikki uusimmat liikenteeseen liittyvät uutiset!
Lähde: Liikenneturva