Puhelinmyyjät ja muut asiakaspalvelijat uhkaavat mennä uuteen lakkoon

PAM logo AOP
Neuvotteluja PAMin ja työnantajaliitto Paltan välillä on jatkettu jo aiemman maaliskuun lakon jälkeen, mutta ratkaisua ei ole löytynyt.Esko Jämsä
Julkaistu 24.03.2025 17:53
Toimittajan kuva

Johanna Pakarinen

johanna.pakarinen@mtv.fi

Mikäli sopuun ei päästä, seitsemässä asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan yrityksessä alkaa kolmipäiväinen lakko.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on hylännyt valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan työriidassa. Syynä on palkankorotusten jääminen alle yleisen linjan, kertoo PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen tiedotteessa.

– Sovintoehdotuksen mukaan henkilökohtaiset palkat ja taulukkopalkat korottuisivat kolmen vuoden aikana 6,8 prosenttia ja lisäksi yksi prosentti olisi varattu kahdelle vuodelle yrityskohtaiseksi eräksi. Suurella osalla työntekijöistä palkan perusteena ovat taulukkopalkat. Heille sekä alan tuleville työntekijöille vähintään yleisen linjan mukaiset palkankorotukset olisivat erityisen tärkeitä, Rönni-Sällinen sanoo.

Mikäli sopuun ei päästä, seitsemässä alan yrityksessä alkaa kolmipäiväinen lakko 8.4., koskien noin 1400 työntekijää. Yritykset ovat Barona Customer Care, Concentrix Finland, Dynava, Moment Digital, Suomen Telecenter, Teleperformance Finland ja Vakka-Suomen Puhelin.

Kuusi asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan yritystä oli jo aiemmin lakossa 6. ja 7. maaliskuuta.

Alan yritykset hoitavat muun muassa asiakasyritysten ulkoistettua asiakaspalvelua, kuten ajanvarausta ja taksikeskusten työtä. Asiakaspalvelu- ja telemarkkinointialan tehtävänkuvat vaihtelevat puhelinmyynnistä monen alan erityisosaamista ja luovaa ongelmaratkaisukykyä vaativaan asiakaspalveluun, PAM kertoo.

Neuvotteluja PAMin ja työnantajaliitto Paltan välillä on jatkettu jo aiemman maaliskuun lakon jälkeen, mutta ratkaisua ei ole löytynyt.

Tuoreimmat aiheesta

Ammattiliitot