Puumerkit paperissa: Uusi autojättiläinen syntyy, mutta mikä sen nimeksi?

1:00img
Peugeotin sähköautokonsepti e-Legend on kaunis kuin koru.
Julkaistu 18.12.2019 14:12

Ville Järveläinen

Italialais-yhdysvaltalainen Fiat Chrysler sekä ranskalainen PSA ovat allekirjoittaneet yhdistymissopimuksen tänään keskiviikkona.

Merkittävät autokonsernit Fiat Chrysler ja PSA yhdistyvät. Suunnitelmista kerrottiin ensimmäisen kerran virallisesti lokakuun lopulla.

Tänään allekirjoitettu sopimus merkitsee maailman neljänneksi suurimman autovalmistajan syntyä. Enemmän autoja valmistavat ainoastaan Volkswagen, Toyota ja Renault-Nissan.

Lue myös: Ranskalaiset tekivät Opelille sen, mihin jenkit eivät pystyneet 20 vuoteen

Uuden yhtiön toimitusjohtajana aloittaa viiden vuoden pestillä PSA:n nykyinen toimitusjohtaja, portugalilainen Carlos Tavares, 61. Samaa titteliä FCA-konsernissa pitänyt britti Mike Manley, 55, jatkaa uudenkin yhtiön palveluksessa, mutta hänen rooliaan ei ole vahvistettu.

Vain loppusilaus uupuu

Noin 45 miljardin euron diili on enää kilpailuviranomaisten ja ammattiliittojen hyväksyntää vailla. Uudella yhtiöllä ei ole myöskään vielä nimeä. Konsernit työllistävät yhteensä noin 400 000 henkilöä. Kumpikin osapuoli omistaa uudesta autojätistä 50 prosenttia.

carlos tavares psa mike manley fiat chrysler

PSA:n Carlos Tavares (vas.) ja Fiat Chryslerin Mike Manley paiskasivat kättä keskiviikkona allekirjoitettuaan yhdistymissopimuksen.

PSA-konsernista siivun omistava Ranskan valtio ilmoitti jo aiemmin ilmoittanut tukevansa yhdistymistä. Aiemmin tänä vuonna kaavailtua Fiat Chryslerin ja ranskalaisen Renaultin fuusiota valtio sen sijaan vastusti.

Yhdistymisen tarkoituksena on säästää vuosittain jopa 3,7 miljardia euroa muun muassa autojen kehityskustannuksissa.

Missä premium-merkit?

Fiat Chryslerin brändisalkusta löytyy sellaisia nimiä kuin Fiat, Alfa Romeo, Dodge, Jeep ja Maserati. PSA-konsernin merkkejä ovat puolestaan Peugeot, Citroen, DS ja Opel.

Yhdistyminen ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että kummallakaan konsernilla ei ole valikoimissaan yhtäkään merkittävää premium-brändiä.

Kummallakaan yhtiöllä ei ole myöskään ollut toistaiseksi mainittavaa jalansijaa Kiinan kasvavilla markkinoilla, mutta yhdistyminen saattaa tuoda lisää muskeleita sitäkin ajatellen.

Lähde: Automotive News Europe

Artikkelia muokattu 18.12.2019 klo 17.15: Mike Manleyn roolia uudessa yhtiössä ei ole vielä vahvistettu.

Lue myös: Fiat perääntyi Renault-fuusiossa – kyllästyi ranskalaisten vitkutteluun

Tuoreimmat aiheesta

Autot