MTV:n Huomenta Suomessa keskusteltiin siitä, miten pyöräilystä tehdään Suomessa turvallisempaa. Kypärän käytöllä ei tätä ongelmaa ratkaista, kuuluu Helsingin Pyöräilijöiden puheenjohtajan Matti Kinnusen mielipide.
Viime viikkoina sattuneet vakavat pyöräilyonnettomuudet, kuten Töölössä surmansa saanut pyöräilijä, ovat saaneet paljon julkisuutta, mutta laajempaa trendiä liikenteen turvallisuudesta ne eivät muuta.
– Tämä vuosi ei ole sen kummoisempi kuin viime vuosi, ja viime vuosi oli ennätyksellisen hyvä. Liikennekuolemien määrä oli alhaisin koskaan, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo.
Tilastoinnissa kehitettävää
Valtosen mukaan läheskään kaikki pyöräilyonnettomuudet, vakavatkaan, eivät näy tilastoissa, sillä esimerkiksi kaatumisesta ei tehdä ilmoitusta poliisille.
– Tätä yritetään kehittää niin, että voidaan ottaa huomioon myös sairaalatilastot. Tästä on tehty jo esitutkimus. Tämän vuoden tilastoissa sairaalatilastot on tarkoitus hyödyntää.
Helsingin pyöräilijöiden puheenjohtajan Matti Kinnusen mukaan paras tapa estää loukkaantumisia ja kuolemantapauksia pyöräilyssä on kaupunkien infrastruktuurin ja säännöstön kehittäminen.
– Tieliikennelakia pitää muuttaa yksiselitteisemmäksi. Pyöräilijöiden risteyssäännöt, kuten käsite pyörätien jatkeista, ovat niin vaikeita, ettei niitä varmaan kukaan ymmärrä. Ne ovat epäselviä sekä pyöräilijöille että autoilijoille, Kinnunen manaa.
Kaksisuuntaisuus ongelma
Kinnusen ja Valtosen mukaan pyörätiet on usein järjestetty niin, että pyöräilijät tulevat autoilijoiden kannalta yllättävästä suunnasta. Näin käy usein silloin, kun kyseessä on kaksisuuntainen pyörätie.
Myös kysymys kypärän käytöstä kuumentaa usein tunteita pyöräilykeskustelussa.
– Kypärällä yritetään ratkaista ongelmia, jotka syntyvät jostain muualta. Kypärä on tarpeen vasta, kun ihminen kaatuu. Tutkimusten mukaan tärkeämpää on rakentaa infraa ja säännöstöä, jotka estävät onnettomuuksia. Onnettomuuden sattuessa kypärä on hyödyllinen, Kinnunen sanoo.
Koko keskustelun voit katsoa tästä linkistä.