Kimi Räikkönen paiski tasaiseen tahtiin töitä ensimmäisenä testipäivänään Barcelonassa.
Aamun aluksi Räikkösen autoon oli kiinnitetty ilmavirtoja mittaavat anturit takarenkaan taakse. Hän jatkoi testiohjelman suorittamista sen jälkeen ilman laitteita autossaan, eikä suurempia ongelmia ilmennyt.
MAINOS
F1-testikooste maanantaista torstaihin C Morella!
Kooste jokaisesta testipäivästä 27.2.-2.3. C Moren suoratoistopalvelussa osoitteessa www.cmore.fi ja MTV Maxilla kello 22.40.
Räikkönen ajoi aamupäivän mittaan 47 kierrosta, mikä oli toiseksi eniten. Enemmän ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton, 66 kierrosta. Hamilton luovuttaa lounastauolla ajovuoron Valtteri Bottakselle.
Hamilton oli myös aamupäivän nopein. Hän pamautti tauluun ajan 1.20,983, mikä on eilistä pohja-aikaa lähes kahdeksan kymmenystä nopeampi. Aika räpsähti, kun Mercedes kokeili ensimmäistä kertaa superpehmeitä renkaita Barcelonassa. Eiliset pohjat 1.21,765 syntyivät pehmeillä renkailla. Tänään Hamilton pääsi pehmeillä renkailla tuosta yhden tuhannesosan päähän.
Räikkönen on päivän puolivälissä aikavertailun kakkosena ajallaan 1.22,831. Suomalainen ajoi nopeimman kierroksensa keskikovilla renkailla, Hamilton siis superpehmeillä.
McLarenin ongelmat jatkuivat. Stoffel Vandoorne palasi ensimmäiseltä ulkoilultaan ryömintävauhtia ja hän sammutti autonsa varikkosuoralla varotoimenpiteenä. Hän pääsi nopeasti radalle, mutta myöhemmin ilmeni, että Hondan voimayksikössä on vikaa, ja se pitää vaihtaa. Moottorista katosi voima tyystin.
0:47
Renault'n aamupäivä meni kokonaan ohi, sillä tiimi asensi yön aikana saapuneita päivityksiä autoon, eikä Jolyon Palmer kiertänyt kuin yhden kierroksen radalla.
15 minuuttia ennen lounastaukoa ajaminen keskeytyi punaisen lipun takia. Esteban Oconin Force India hyytyi radan varteen ja talli kertoi, että auto tutkitaan, eli kyseessä on tekninen vika. Vartin odottelun jälkeen ajolupa annettiin vielä viideksi minuutiksi ja moni kuljettaja suuntasi radalle.
Toro Rosson Daniil Kvjat ajoi aamupäivän aikana kolmanneksi eniten, 44 kierrosta.