Kimi Räikkösellä on selkeä näkemys siitä, mihin leveitä turva-alueita tarvitaan uusilla kansainvälisen tason moottoriradoilla.
Formula ykkösissä käy aina tasaisin väliajoin valitus siitä, että uudet radat ovat liian turvallisia, koska seinät ovat entistä kauempana radasta. Katuradoille tällaisia on hankala luoda, mutta uudet radat ovat kaukana esimerkiksi Imolan, Monzan ja Itävallan ratojen kapeista paikoista.
MAINOS
Itävallan GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Itävallan GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Toinen puoli asiassa on pakottava tarve lisätä kisoihin näyttäviä ohituksia.
– Aina halutaan nähdä enemmän ohituksia ja niitä on yritetty luoda monilla eri säännöillä, mutta onko se oikeasti muuttunut paljon vuosien saatossa? Ei minun mielestäni, Räikkönen toteaa.
Hänen mukaansa arvostelijat haukkuvat väärää puuta sättiessään uusia turva-alueita draaman puuttumisesta.
– Ei voi kuitenkaan syyttää rakennettuja ratoja. Eivät he käytä miljoonia dollareita tai euroja tehdäkseen vaikka Yhdysvaltoihin radan ja odota, että ne pärjäävät ilman turva-alueita. Kaikki MotoGP:stä lähtien menevät sinne ja niissä on oltava turva-alueet, Räikkönen sanoo.
– Ratoja käytetään paljon muuhun kuin formula ykkösiin, joten ne eivät palvele vain meitä, vaan niiden täytyy tehdä kaikki tyytyväisiksi.