Kimi Räikkösen viestintä tiimiradiossa on aina ollut napakkaa, mutta tällä kaudella alkanut uusi yhteistyö kisainsinööri Carlo Santin kanssa on herättänyt kysymyksen, kouluttaako suomalaiskuski tarkoituksella Ferrarin uutta aisapariaan näin tylysti?
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Lauantai: Harjoitukset klo 5.55, aika-ajo klo 8.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Räikkönen ripitti kauden avauskisassa Australiassa Santia viestinnän perussäännöistä: hän haluaa tietää harjoituksissa ja aika-ajoissa, ketkä kuskit ovat nopealla kierroksella ja kuinka lähellä takaa tulevat autot ovat.
– Varo, Bottas tulee takaa, Santi ennakoi tuolloin radiossa.
– Joo, mutta kuinka kaukana? Räikkönen vastasi.
Hetken kuluttua Räikkönen halusi selventää, mitä tietoa hän kaipaa ja mitä ei.
– Antakaa minulle tietoa eroista, muu ei kiinnosta minua ******kaan, Räikkönen sähähti.
LUE MYÖS: Räikköseltä kylmäävä radioviesti paalun karattua: miten Ferrari onnistui taas tässä?
Bahrainin GP:n aika-ajoissa varikkomuurilla sattunut virhe heitti Räikkösen radalle pahaan väliin, mikä saattoi maksaa hänelle paalupaikan kisaan. Kimi tokaisi radioon, että tiimi toimi juuri päinvastoin kuin hän olisi halunnut.
Kouluttaako Räikkönen uutta kisainsinööriään talon tavoille vai mistä kipinöinti johtuu? C Moren asiantuntija Toni Vilander selventää.
– En usko, että hän mitään kouluttaa, mutta siinä tulevat persoonallisuudet esiin. Asiat käydään tietyllä tapaa läpi ja sitten katsotaan rauhassa, mikä on mennyt hyvin ja mikä huonosti, Vilander sanoo.
– Viestintä on lyhyttä, ytimekästä ja hyvin painokasta. Se on hyvin monelle kuskille tyypillistä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että palavereissa huudettaisiin ja melskattaisiin.
– Se vain välittyy eri tavalla, kun olet auton ratissa. Asiat sanotaan kerran ja sen takia kommunikaatio on erilaista. Totta kai siellä sanotaan ärräpäitä, itsekin Ferrarilla urheiluautoluokissa ajava Vilander jatkaa.
C Moren teknisenä asiantuntijana toimiva Ossi Oikarinen on viettänyt paljon aikaa langan toisessa päässä, kisainsinöörin tehtävissä. Hänen mukaansa radalta tuleva välillä äksyileväkin palaute on vain kestettävä.
– Ainahan se kuskin palaute on napakkaa ja eteenkin, jos tulee ongelmia. Se kuuluu asiaa eikä siinä mitään, mutta tietysti mitä kokeneempi kuski, sitä hankalampi kisainssin tuolilla on istua, koska kuljettajat tietävät, mitä odottavat kisainssiltä ja tietävät tasan tarkkaan, mitä varikolla pystytään tekemään, Oikarinen pohtii.
– Siellä ei anneta yhtään siimaa. Totta kai Kimin kisainssin kengät ovat isot täytettäväksi. Siinä on vain pärjättävä ja oltava terävänä, Oikarinen sanoo.