Kimi Räikkösen Italian GP:n toisella varikkokäynnillä nähty viivästys johtui uudesta turvajärjestelmästä, joka asennettiin autoon Felipe Massan viimevuotisen Singaporen GP:n varikkohässäkän seurauksena. Asiasta kertoo BBC nettisivuillaan.
Kun Räikkönen yritti lähteä varikkoruudustaan liikkeelle, ei auto suostunut liikkumaan. Liikkumisen esti turvajärjestelmä, joka tekee liikkeellelähdön mahdottomaksi, jos polttoaineletku on vielä kiinni autossa.
Ferrari-autoon lisättiin FIA:n pyynnöstä tällainen järjestelmä sen seurauksena, kun Massa lähti viime vuonna Ferrarin varikolta liikkeelle polttoaineletku yhä autossaan kiinni vetäen mukanaan nurin varikkomiehiä. Virhe oli silloin ensisijaisesti Ferrari-tallin tekemä, koska Massalle annettiin lähtölupa vaihtamalla varikkovalo vihreäksi, vaikka bensaletku oli kiinni autossa.
Uusi järjestelmä pitää auton paikallaan, vaikka kuljettaja yrittäisi lähteä liikkeelle, jos polttoaineletku on kiinni autossa.
Räikkösen tapauksessa polttoaineletku oli jo juuri ja juuri ehditty irrottamaan, mutta järjestelmän sensori ei ollut vielä ehtinyt reagoimaan siihen, vaan piti edelleen moottorin kierroslukuja alhaalla. Kimi menetti viivästyksen takia aikaa noin sekunnin verran.
Katso MTV3 Katsomosta Räikkösen varikkoviivästys:
Sumo video id
(MTV3)