Monte Carlon ja Korsikan rallijärjestäjien venkoilu saattaa johtaa kovinkiin ristiriitoihin rallin MM-sarjassa, kertoo Autosport-lehti nettisivuillaan.
Monte Carlon ja Korsikan kilpailut ovat mukana alustavassa ensi vuoden kalenterissa, vaikka kumpikaan niistä ei ole vielä tehnyt sopimusta MM-sarjan promoottorin eikä Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa. Asioista pitää päästä sopuun 30. marraskuuta mennessä.
Uhkana on, että legendaariset rallit saattavat jäädä kokonaan rannalle ensi vuoden MM-kalenterista. Tiettävästi tv-oikeuksia koskevat asiat ovat kiistan keskiössä.
Autosportin haastattelema lähde arvioi, että kiista saataneen ratkaistua vasta viimeisenä mahdollisena päivänä 30. marraskuuta - jos silloinkaan.
- Nämä kaksi rallia ovat tehneet asemansa erittäin selväksi - historia näyttää, minkälainen asenne niillä on sopimuksia kohtaan. Promoottori on joutunut entistä vaikeampaan asemaan.
- Jos 12 kilpailua tekee sopimuksen ja sitoutuu näihin ehtoihin, miksi kaksi ulkopuolelle jäävää saisi nauttia promoottorin valtavista investoinneista? Tämä pistää FIA:n ja promoottorin koetukselle. Jos FIA ei tue promoottorin päätöstä poistaa sopimukseen sitoutumattomat kilpailut ensi vuoden kalenterista, tilanteesta saattaa kehkeytyä erittäin mielenkiintoinen, lähde kertoi.
FIA:n puheenjohtaja Jean Todt painotti, että promoottorin tehtävänä on selvittää asiat Monte Carlon ja Korsikan kisajärjestäjien kanssa.
- Jos ne eivät allekirjoita sopimusta, keskustelemme sen jälkeen seurauksista. Mutta emme ole vielä siinä tilanteessa, Todt totesi.
Tallit vastustajat laajennettua kalenteria
Ensi vuoden MM-kalenteriin liittyy myös toinen kiistanaihe. Jos kaikki kalenteriin esitetyt kilpailut ovat mukana, sarja laajenee nykyisestä 13 rallista 14 osakilpailuun, kun Kiina tulee mukaan.
Ranskalaistalli Citroen pohtii parhaillaan, pudottaako se MM-rallin vain rata-autoilun WTCC-sarjan moottoriurheilutoiminnoistaan kauden 2016 jälkeen. Citroenin tallipäällikkö Yves Matton on sanonut, että 14 osakilpailun MM-sarja saattaa pahimmillaan johtaa Citroenin vetäytymiseen erikoiskokeilta.
Myös M-Sportin tallipäällikkö Malcolm Wilson kertoi Autosportille, että "14 rallia tekee tilanteesta vaikean" talleille.