Kartturi Risto Pietiläisen työnkuvaan Kalle Rovanperän kanssa kuuluu myös ajamista. Kun suljetulla tiellä ajettu rallierikoiskoe päättyy, Pietiläinen nousee rattiin ja ajaa auton huoltoon tai seuraavalle erikoiskokeelle.
Siirtymätaipaleilla ajetaan yleisillä teillä ja niillä tarvitaan ajokortti. Sitä 15-vuotiaalla Kallella ei vielä ole.
Kilpaileminen ilman ajokorttia on mahdollista rallissa myös Suomessa, mutta ei sellaisilla huipputehokkailla autoilla, joilla Latviassa kilpaileva Rovanperä ajaa.
- Suomessa voi kilpailla rallissa sen vuoden alusta, kun täyttää 15 vuotta, mutta vain alle 18-vuotiaiden luokassa. Sitä ajetaan junioreiden SM-rallien yhteydessä ja joissakin kansallisissa kisoissa, kertoo AKK:n rallin lajipäällikkö Henrik Frank.
Suomessa alle 18-vuotiaiden luokassa ajetaan 1600-kuutioisilla kaksivetoisilla ajokeilla, joiden viritysaste on vakioautojen tasoa. Rovanperä ajaa Latviassa noin 300-hevosvoimaisella Skoda Fabia S2000 -ajokilla.
- Aikanaan, kun kyselin asiaa Latviasta, he olivat heti mukana. Sanoivat, että tulkaa tänne vaan. Vuonna 2013 ajettiin koekisa ja 2014 täysi sarja, Harri Rovanperä muistelee Latviaan lähtöä.
- Nyt on ollut ajatusta, että lähdettäisiin keväällä ajamaan Keski-Euroopassa pari asvalttikisaa testinä.