Kimi Räikkönen saa keskittyä loppukauden voittamaan yksittäisiä kisoja.
Monacon viikonloppu oli raskas pettymys. Kimi Räikkösen mielialasta kertoo se, ettei suomalaiskuski tullut keskeytyksensä jälkeen lainkaan varikolle jakamaan lausuntoja medialle eikä pitämään palaveria tiimin kanssa. Sen sijaan TV-kamerat bongasivat Kimin veneeltään, jossa hän viettikin loppuillan pettymystään purkaen.
Olisiko syy poikkeuksellisen raskaaseen pettymykseen ollut se, että Räikkönen koki Monacon tuloksen tarkoittaneen viimeistä iskua hänen maailmanmestaruushaaveilleen? Räikkönen sanoi toki jo aiemmin, ettei usko enää mestaruuteen, mutta mitä hän on oikeasti ajatellut? Kenties mielessä siinsi mahdollisuus Fernando Alonson epäonnistumisesta ja omasta voitosta Monacossa? Tällöin ero olisi ollut enää 17 pistettä.
Kimi käsittelee rankankin pettymyksen kuuleman mukaan noin tunnissa, mutta nyt hän ei kyennyt kohtaamaan tv-kameroita. Tilanne onkin kieltämättä sellainen, että mestaruuteen vaadittaisiin jo melkoisia ihmeitä McLarenilta ja Kimiltä, sekä täydellistä romahdusta Renaultilta ja Ferrarilta. 37 pistettä on liian paljon.
Ajatellaan positiivisesti. Monacossa nähtiin pitkästä aikaa Kimin alla auto, jolla taisteltiin voitosta. Oli toki odotettavissa, että Monaco on sellainen rata, jossa näin voi olla, mutta olisiko McLaren myös mennyt eteenpäin kilpailijoihinsa nähden? Ainakin Räikkönen voi keskittyä paineetta metsästämään yksittäisten kisojen voittoja ja tärkeitä MM-pisteitä tallien väliseen MM-sarjaan.
Kauden seitsemäs kisaviikonloppu toi myös vihdoin todellisia puheenaiheita. Michael Schumacherin yllättävä "lipsahdus" aika-ajon viime minuutilla legendaarisessa Rascasse-mutkassa herätti varikon henkiin.
Tuomariston päätös oli raju, mutta mielestäni täysin oikea. On mahdotonta uskoa, että seitsenkertainen maailmanmestari lipeäisi noin tutussa paikassa ja vielä vahingossa sammuttaisi autonsa. Vielä mahdottomampaa on uskoa, että hän ei ollut tietoinen omasta ajastaan suhteessa takana tulevien kuskien aikoihin. Schumacher kun on tunnettu nimenomaan erinomaisesta "race craftistaan", eli kyvystä tietää ja vaistota koko ajan missä mennään. Niinpä Ferrrarit olivat ensimmäistä kertaa F1-historiassa takarivin starttaajat.
Olin heti sitä mieltä, että Schumacher ansaitsee rangaistuksen. Mutta jos olen ihan rehellinen, kasvoillani oli samalla pieni hymy. Temppu kaikessa tuomittavuudessaan osoittaa, että Schumacher on yhä mukana tosissaan. Toisin kuin suurin osa kollegoistani, en ole itse vielä täysin vakuuttunut saksalaisen lopettavan ajamisen tähän kauteen.
Mitä sitten tekee Räikkönen ensi kaudella? Kimin sopimusasioista on jo spekuloitu niin paljon, että uutta sanottavaa tuskin on kenelläkään. Se kuitenkin on varmaa, että Monacon kaltaiset viikonloput eivät kannusta jäämään McLarenille.
Varmaa tietoa ei ole kenelläkään paitsi ehkä Kimillä taustajoukkoineen. Sanottakoon silti, että itse olen lyönyt aiheesta vetoa jo vuosi sitten. Jos Räikkösen ajohaalarin väri vaihtuu punaiseen, tarjoaa eräs varikon vakiokalusteista allekirjoittaneelle kalliin illallisen.
Teksti: Oskari Saari 29.5.06
(MTV3)