Ratkaisiko McLarenin oivallus jo MM-taiston?

McLaren, kuva: Mark Thompson/Getty Images
McLaren, kuva: Mark Thompson/Getty Images
Julkaistu 12.03.2010 11:12(Päivitetty 12.03.2010 11:21)

McLarenin MP4-25-auton ylivoimainen suoranopeus saattaa olla ratkaiseva tekijä formula ykkösten tämänvuotisessa MM-sarjassa.

Bahrainin GP:n ensimmäisissä vapaissa harjoituksissa McLaren-kuljettajat Jenson Button ja Lewis Hamilton ajoivat parhaan huippunopeuden kolmelle kovavauhtisimmalle mittauspaikalle. Ainoastaan ykkössektorin hidasvauhtisimmalla mittauspaikalla McLaren-kuskit eivät tehneet suurinta huippunopeutta.

McLarenin kehittämässä monimutkaisessa järjestelmässä on auton keulan päällä aukko, josta virtaa ilmaa auton sisälle luotuun ilmakanavaan. Kuljettaja pystyy ohjaamossaan polveaan liikuttamalla avaamaan tai tukkimaan ilmakanavan, jonka kautta ilmaa virtaa takasiivelle. Aukon sulkeminen muuttaa ilmanpainetta siten, että takasiipi sakkaa suorilla, jolloin sen ilmanvastus pienenee, mikä johtaa suoranopeuden kasvamiseen. Järjestelmään kuuluu myös erikoisesti muotoiltu takasiipi, jossa on hahlo, jonka sääntöjenmukaisuuden puntaroiminen ensimmäisenä kohdisti huomion McLarenin innovaatioon.

McLarenin ratkaisu todettiin sääntöjenmukaiseksi torstain katsastuksessa. Tallipäällikkö Martin Whitmarsh uskoo kilpakumppanien yrittävän ilmakanavan kopioimista.

- Ymmärtääkseni protestille ei ole perusteita. Ihmiset katsovat sitä, mikä meillä on autossamme ja kuvittelisin, että useimmat tallit tutkivat nyt, miten ne saavat käyttöönsä samankaltaisen järjestelmän, Whitmarsh ennakoi Autosport.comin haastattelussa.

Koska testaaminen kauden aikana on kiellettyä ja säännöt rajoittavat auton alustaan kesken kauden tehtäviä muutoksia, on perustavanlaatuisten aerodynamiikkauudistusten tekeminen vaikeaa.

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner on jo vahvistanut tallinsa kehittävän omaa versiota kyseisestä järjestelmästä.

- Tämä ei ole aivan yhtä iso asia kuin viimevuotinen tupladiffuusori, mutta tästä seuraavaa luultavasti paljon keskittymistä tämäntyyppisiin siipiratkaisuihin, Horner myöntää.

Viime kaudella Jenson Button hankki Brawn-autonsa tupladiffuusorin vauhdittamana kauden alkupuoliskolla niin suuren pistejohdon, että voitti maailmanmestaruuden.

Renault-tallin toimitusjohtaja Bob Bell pitää McLarenin ratkaisua sääntöjenvastaisena. Hänen mielestään FIA on tehnyt virheen salliessaan sen.

- Tässä on avattu jälleen uusi kilpavarustelu, joka maksaa kaikille paljon. Kattojärjestön pitäisi olla paljon vahvempi tällaisten asioiden kanssa, Bell raivosi BBC:n haastattelussa.

Kovimmat huippunopeudet Bahrainin GP:n ensimmäisissä harjoituksissa:

Sektori 1:
Sutil (Force India) 249 km/h
Alonso (Ferrari) 247
Hamilton (McLaren) 247
Massa (Ferrari) 245
Rosberg (Mercedes) 245
Button (McLaren) 245

Sektori 2:
Button (McLaren) 275 km/h
Hamilton (McLaren) 275
Kubica (Renault) 273
Sutil (Force India) 272
Massa (Ferrari) 272
Rosberg (Mercedes) 271

Sektori 3:
Hamilton (McLaren) 290 km/h
Sutil (Force India) 286
Button (McLaren) 285
Liuzzi (Force India) 284
Buemi (Toro Rosso) 283
Kubica (Renault) 282

Sektori 4:
Hamilton (McLaren) 311 km/h
Button (McLaren) 311
Sutil (Force India) 310
Petrov (Renault) 310
Alguersuari (Toro Rosso) 308
Buemi (Toro Rosso) 308

Tuoreimmat aiheesta

Bahrain 2010