Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo, että uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.
Berner sanoo, että junaliikenne avataan käyttöoikeussopimusten kautta. Kilpailua ei siis avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia.
Lisäksi VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat.
– Mitään yksityistämistä ei tapahdu, eikä valtion omaisuutta myydä, Berner korostaa.
Ministerin mukaan maakuntauudistus tukee tulevaa rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.
"Viimeinen monopoli puretaan"
Bernerin mukaan Suomessa ei ole lainsäädännöllisiä esteitä henkilöliikenteen kilpailuttamiselle. Kysymys on sopimusneuvotteluista VR:n kanssa, sillä yhtiöllä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.
Berner sanoo, että uudistuksen tavoitteena on huolehtia siitä, että henkilöliikenteeseen syntyy hintakilpailua. Myös matkustajamääriä halutaan nostaa.
Omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että VR:n asema säilyy vahvana senkin jälkeen, kun henkilöliikenne avataan kilpailulle.
– Tässä puretaan liikenteen viimeinen monopoli, Lintilä sanoo.
Lintilän mukaan VR on hyvässä kunnossa ja suomalainen raideliikennejärjestelmä on hinta-laatusuhteeltaan Euroopan kärkeä.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa työryhmiä valmistelemaan uudistusta. Työryhmiin otetaan mukaan alan keskeiset toimijat, kuten VR ja HSL.
2:05
3:03