Taistelu Formula ykkösten maailmanmestaruuksista on niin tiukkaa, että yksikin piste saattaa olla kauden päätteeksi ratkaiseva.
LUE MYÖS: Pelätty uhkakuva ei toteutunut: tässä ovat F1-kauden onnistujat ja epäonnistujat – kaksi tallia teki huiman harppauksen, yksi romahti surkeasti
LUE MYÖS: Rakastetun F1-asiantuntijan kohtelu suorassa tv-lähetyksessä sai fanit raivon partaalle – sivalsi nyt takaisin: "Ehkä he voisivat oppia vähän käytöstapoja ja kunnioitusta"
Kun ajamatta on viisi osakilpailua, Red Bullin Max Verstappen johtaa kuljettajien taistoa 12 pisteellä Mercedeksen Lewis Hamiltoniin nähden. Valmistajissa Mercedeksen johto Red Bulliiin on 23 pistettä.
Sunnuntaina ajettu Yhdysvaltain GP oli ensimmäinen kerta viiteen osakilpailuun, kun Red Bull onnistui keräämään Mercedestä enemmän pisteitä. Verstappenin ykkössija ja Sergio Pérezin kolmossija tuottivat tallille 40 pistettä, kun Mercedes joutui tyytymään Hamiltonin kakkossijan ja kilpailun nopeimman kierrosajan sekä Valtteri Bottaksen kuudennen sijan tuottamiin 27 pisteeseen.
Hamilton teki kilpailun nopeimmaksi jääneen kierrosajan 15 kierrosta ennen ruutulippua, kierroksella 41. Tällä ja viime kaudella on nähty, että kuljettajat hakevat aivan viimeisillä kierroksilla uudet renkaat, joilla sitten tekevät yhden pisteen arvoisen nopeimman kierrosajan, mutta sununntaina Austinissa tällaista temppuilua ei nähty.
– Se olisi ollut brutaalia ottaa Pérez sisään ja riistää häneltä palkintokorokesijoitus, Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner vastasi Motorsportin mukaan kysyttäessä, miksei Red Bull halunnut riistää Hamiltonilta yhtä ylimääräistä pistettä.
Pérez kertoi sunnuntain kisan olleen hänen uransa fyysisesti rankin. Hänellä oli kisapäivän aamuna mahavaivoja, ja juomajärjestelmässä olleen vian vuoksi Pérez joutui olemaan helteessä ajetun puolitoistatuntisen kisan kokonaan kuivin suin.
Red Bullin viimeinen mahdollinen tilaisuus ottaa Pérez sisään olisi ollut kolmanneksi viimeisen kierroksen päätteeksi. Kilpailussa neljänneksi sijoittunut Ferrarin Charles Leclerc oli kuitenkin tuossa vaiheessa vain seitsemän sekunnin päässä Pérezistä. Se, että Hamiltonilta olisi viety nopein kierrosaika olisi siis hyödyttänyt Verstappenia yhdellä pisteellä mutta maksanut samalla Red Bullille kaksi pistettä.
– Tallin kannalta oli parempi, että Pérez otti pisteet kolmossijasta, ja niin me teimme, Horner sanoi.
Aiemmin tällä kaudella Red Bull toimi toisin.
Pérez oli heinäkuisen Britannian GP:n loppuhetkillä sijalla 10, kiinni viimeisessä pistesijassa, kun Red Bull otti hänet sisään. Hamilton oli tehnyt hetkeä aiemmin kilpailun nopeimman kierrosajan, ja se haluttiin riistää häneltä.
Niin Pérez myös teki.
Britannian GP:ssä nähty tilanne erosi Yhdysvaltain GP:n tilanteesta siinä, että kymmenennen sijan menettäminen maksoi Pérezille ja Red Bullille yhden pisteen, mutta he saivat sen periaatteessa takaisin viemällä Hamiltonilta nopeimman kierrosajan ja yhden pisteen.