Molemmat autonsa keskinäisessä kolarissa Azerbaidzhanin F1-kisassa menettänyt Red Bull ei hyväksy enää kuljettajiltaan Daniel Ricciardolta ja Max Verstappenilta vastaavanlaatuista tunarointia.
MAINOS
Espanjan F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Espanjan GP klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 14.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ricciardo osui Verstappenin perään Bakun kisan kääntyessä loppuratkaisuunsa. Kummallakin oli hyökkäys päällä palkintosijojen saavuttamiseksi, mutta törmäyksen takia Red Bull menetti molemmat autot pisteiltä.
LUE MYÖS: F1-sarjan entinen kolarikuningas puolustaa Verstappenia: Älkää verratko häntä minuun
Red Bull on tullut vuosien saatossa tunnetuksi muita kärkitiimejä sallivammasta keskinäisestä kamppailusta, mutta tämän viikonlopun Espanjan GP:stä alkaen sääntöjä on tiukennettu.
– Se ei saa enää toistua, se on selvää. Annamme heidän jatkaa kisaamista keskenään, linjaa tiimin moottoriurheilun neuvonantaja Helmut Marko Auto Bild -lehdelle.
– Siitä huolimatta kerromme jatkossa kisainsinööreille, että heidän täytyy puuttua, kun näemme sen riistäytyvän käsistä, Marko jatkaa.
Markon mukaan tapaus käsiteltiin perinpohjaisesti jo Bakussa, minkä jälkeen Ricciardo ja Verstappen määrättiin vielä Milton Keynes tehtaille pyytämään anteeksi koko tallin työntekijäjoukolta.
Red Bull joutui neljän mestaruuden menestyssuoransa aikansa selvittelemään toisinaan myös Sebastian Vettelin ja Mark Webberin välejä, jotka olivat Markon mukaan huomattavasti nykyistä kaksikkoa kireämmät.
– Se oli erilainen tilanne. Ricciaro ja Verstappen tulevat itse asiassa todella hyvin toimeen. Niin ei ollut Vettelin ja Webberin aikana eikä myöskään Ayrton Sennan ja Alain Prostin tai Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin kohdalla.
LUE MYÖS: Red Bull –pomolta ukaasi kuskiparilleen: Seuraavasta kolarista tallimääräys
Helmut Marko jakoi syyt kolarista tasaisesti molemmille kuskeille.
– Saimme renkaat liian myöhään parhaaseen toimintakuntoon. Aiempi varikkopysähdys ei toiminut, joten varsinkin Ricciardolla keitti yli. Hän jarrutti liian myöhään, mutta Verstappen olisi voinut estää kolarin väistämällä, Marko toteaa.
– Hän (Verstappen) haluaa liikaa niissä tilanteissa ja laittaa itselleen liikaa paineita. Hänen täytyy oppia antamaan joskus periksi. Varsinkin nyt, kun kolareita on tullut usein. Se on hänelle vaikeaa, mutta hän näkee ongelman.
– Niin oli joskus myös Sebastianin (Vettelin) kanssa. Max tietää nyt, että seuraavasta kolarista syytetään automaattisesti häntä, koska hän on ollut niin monessa mukana viime aikoina, Marko jatkaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.