Max Verstappenin kolmivuotisen Red Bull -jatkosopimuksen taustoista tihkui keskiviikon aikana lisätietoja.
Mielenkiintoisin tieto oli se, kun Red Bullin F1-neuvonantaja Helmut Marko väitti AutoBildille, ettei vuoteen 2023 ulottuvassa sopimuksessa olisi mitään erityisiä purkupykäliä.
Markon mukaan Verstappenin leirin ainoa vaatimus sopimusneuvotteluissa oli se, että tallilla tulee olla kilpailukykyinen moottori.
– Meillä on se, Honda, Marko sanoi.
Honda on toistaiseksi sitoutunut jatkamaan F1-sarjassa kauden 2021 loppuun, mutta Marko on vakuuttunut, etteivät japanilaiset ole lähdössä mihinkään – etenkään nyt, kun Verstappen on kiinnitetty Red Bullille pitkällä sopimuksella.
Markon puheista huolimatta on huomattavasti todennäköisempää, että näinkin pitkään, jo tässä vaiheessa tehtyyn sopimukseen sisältyi ainakin jonkinlaisia urheilullisia, taloudellisia ja teknisiä pykäliä mutta myös tallin henkilöstöön liittyviä lupauksia.
– Kuljettajat miettivät sitä, mitä muut avainhenkilöt tekevät. Jos esimerkiksi minä tekisin sopimuksen Red Bullin kanssa, haluaisin ehkä tietää, mitä Christian Horner tai Adrian Newey tekevät tulevaisuudessa, ex-kuski Martin Brundle tiivisti asian Sky Sportsilla.
C Moren asiantuntija Mika Salo on Brundlen kanssa samaa mieltä purkupykälien olemassaolosta.
– Aina on, Salo kuittasi tiistaina.
Verstappenin managerin Raymond Vermeulenin mukaan neuvottelut jatkosopimuksesta etenivät melko nopeasti.
– Ensimmäinen alustava tapaaminen asian tiimoilta käytiin marraskuussa Brasiliassa Markon kanssa nautitun illallisen merkeissä, Vermeulen kertoi hollantilaiselle Formule1-sivustolle.
Marko puolestaan kertoi hioneensa sopimuksen viimeisiä yksityiskohtia joulun ajan, ja sopimus allekirjoitettiin 4. tammikuuta.
Asialla oli hänen mukaansa kiire.
– Olin huolissani siitä, että Max lähtisi Mercedekselle 2021.