Red Bull myöntyi pakokaasukiistassa

Julkaistu 09.07.2011 14:59(Päivitetty 09.07.2011 15:23)

Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner hyväksyy tallinsa kärsivän Kansainvälisen autoliiton FIA:n pakokaasupäätöksestä tämän viikonlopun Britannian GP:n ajan.

Tallipäälliköt kävivät yhdessä FIA:n kilpailujohtajan Charlie Whitingin kanssa hätäkokouksessa Silverstonessa syttyneen pakokaasukiistan johdosta. Red Bullia suututtaa se, että heidän Renault-moottoriltaan vietiin lauantaiaamuna pois poikkeuslupa kaasuläpän 50-prosenttisesta aukipitämisestä silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta. FIA piti kuitenkin voimassa Mercedes-moottorien poikkeusluvan bensan syöttämisestä ja pakokaasujen tuottamisesta moottorijarrutuksen aikana.

- Tällä hetkellä me kärsimme mielestämme verrattuna joihinkin muihin moottorimerkkeihin, mutta yritämme löytyy ratkaisua, Horner sanoi BBC:lle.

- Ei ole kenenkään edun mukaista, että säännöistä puuttuu selkeys, kuten tällä hetkellä. Charlie teki tarjouksen. Myös Red Bull on tarjonnut myönnytystä täksi viikonlopuksi, Horner vahvisti.

Horner odottaa parempaa ratkaisua jupakkaan kahden viikon kuluttua ajettavassa Saksan GP:ssä.

- Me tarvitsemme kaikkien tallien yksimielisyyden laittaaksemme tämän asian taaksemme - toivottavasti emme ole kaukana sen saavuttamisesta.

- Yksinkertaisin asia olisi palata takaisin täsmälleen siihen, missä olimme kaksi viikkoa sitten, Horner ehdottaa.

FIA teki Britannian GP:ssä voimaan astuneen sääntötarkennuksen, jonka mukaan pakokaasuja saa tuottaa auton perässä sijaitsevaan diffuusoriin vain 10 prosenttia silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta. Pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin lisää downforcea, joka parantaa pitoa.

Tuoreimmat aiheesta

Britannia 2011