Red Bullin neuvonantajan Helmut Markon mukaan Mercedeksen autossa tapahtui merkittävä muutos Qatarin GP:n viikonlopun sisällä. Marko väittää, että Mercedes poisti laittoman takasiiven käytöstään.
Mercedeksen takasiipiratkaisu on ollut tapetilla jo tovin ajan F1:ssä. Kohu voimistui Brasiliassa, missä Lewis Hamiltonin aika-ajosuoritus hylättiin laittoman takasiiven takia.
Hamiltonin takasiiven avattava elementti aukesi liikaa, mikä johti hylkäykseen.
Itse kohu liittyy kuitenkin siihen, että Red Bullin mielestä Mercedeksen takasiivet taipuvat pitkillä suorilla, mikä takaa tallille suoravauhtiedun.
Red Bullin Max Verstappen yritti tarkastella asiaa Brasilian sprinttikilpailun aika-ajon jälkeen. Verstappenille lätkäisitiin 50 000 euron sakot takasiiven käpälöinnistä.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko väittää, että Mercedes poisti kyseisen kyseenalaisen ratkaisun Qatarin GP:n aika-ajojen alla.
Kansainvälinen autoliitto FIA teki Qatarissa uusia, tarkempia takasiipitestejä, joissa mitattiin muun muassa takasiiven eri paneeleiden taipuvuutta.
– Mercedeksen vauhti hidastui viikonlopun edetessä. Se johtui siitä, että he käyttivät takasiipeä, joka ei enää taipunut. Heidän huippunopeutensa oli yhtäkkiä ihan normaalilla tasolla, Marko sanoi Saksan Skylle.
– Oletan, että he eivät uskalla enää käyttää ratkaisua uudelleen, koska FIA:lla on työkalut sen tarkisteluun. En usko, että he ottavat riskiä, Marko epäili perään.
Vauhdin hidastumisesta huolimatta Mercedeksen Lewis Hamilton ajoi Qatarin GP:n voittoon. Hamilton oli koko viikonlopun ajan muita edellä.
– Pystyimme hillitsemään vahinkojen syntyä. Joka kerta kun Max hyökkäsi, Lewis pystyi vastaamaan, Marko sanoi sunnuntain kisasta.
Qatarin lopputulosten myötä Hamilton kavensi Verstappenin MM-johdon kahdeksaan pisteeseen.