Rekkakuskit joutuvat painimaan kuljetusyritysten, asiakkaiden ja lainsäädännön asettamien vaatimusten keskellä, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta.
Sosiologi Timo Aho selvittää tutkimuksessaan rekkakuskien työnkuvaan liittyviä rytmihäiriöitä eli aikataulujen ristiriitoja.
Esimerkiksi nykyinen ajo- ja lepoaika-asetus kaventaa Ahon mielestä rekkakuskien ammatillista vapautta pitää taukoja.
Myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Autoliikenteen Työnantajaliiton ALT toivovat rekkakuskeille enemmän liikkumavaraa taukojen rytmittämiseen.
SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen kuitenkin uskoo, etteivät pienet lipsahdukset taukojen pitämisessä haittaa. ALT:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen puolestaan sanoo, ettei kuljettaja voi omalla päätöksellään jättää taukoa pitämättä.