Red Bull -tallin moottoritoimittajan Hondan kehitysvauhti hiipuu, kun se joutuu vastaamaan itävaltalaistallin vaatimuksiin voimanlähteensä luotettavuudesta, ennakoi Renault'n F1-pomo Cyril Abiteboul.
Viime F1-kaudella Toro Rosson moottoritoimittajana toimineen Hondan vaatimustaso nousee reippaasti, kun valmistajan voimanlähteet tulevat alkavalla kaudella myös Renault'n vähemmän sopuisasti hyvästelleen Red Bullin käyttöön.
Viime kaudella Brendon Hartley ja Pierre Gasly käyttivät Toro Rossolla yhteensä kahdeksan polttomoottoria, turboahdinta ja MGU-H-yksikköä, mikä oli kaksinkertainen määrä muihin sarjan kuljettajiin verrattuna.
LUE MYÖS: Managerilta paljastuksia Kimi Räikkösen ensireaktioista Ferrarin tyrmäävään ilmoitukseen – "Hän ryhdistäytyi nopeasti"
Kautta kohden kuljettajalle sallitaan vain kolme voimayksikköä, jonka jälkeen komponenttien vaihdosta seuraa lähtöruuturangaistuksia. Abiteboulin mielestä tällä ei ollut merkitystä Toro Rossolle, mutta Red Bullin kohdalla tilanne on toinen.
Abiteboul odottaa Hondan kehitysvauhdin väistämättä hiipuvan, kun japanilaisvalmistaja joutuu vastaamaan Red Bullin vaatimustasoon voimanlähteensä luotettavuudesta.
– Kukaan ei pidä ääntä siitä, mitä tapahtuu Toro Rossolle, mutta odotan hieman enemmän mekkalaa, jos se tapahtuu Red Bullille. Tämä luonnollisesti hidastaa heitä, Abiteboul kommentoi Autosportille.
– Jos he haluavat täyttää sääntöjen ehdot, niin heillä on enintään kaksi tai kolme tilaisuutta kehittää moottoriaan kauden aikana. Aivan niin kuin meille tapahtui viime vuonna, Abiteboul lisäsi.
LUE MYÖS: Red Bull -pomo epäilee mahdollisuuksia valvoa Ferrarin ja Mercedeksen toimintaa – "Pitkä matka sopuun"
Abiteboul korostaa, ettei Renault halunnut valita viime kaudella Hondan mallia, jossa luotettavuus uhrataan kehityksen alttarille.
– Olimme mukana myös valmistajien mestaruussarjassa. Lähtöruuturangaistuksilla olisi ollut vakava vaikutus kykyymme kerätä pisteitä ja siten varmistaa sijoituksemme sarjassa. Sitä emme halunneet tehdä, Abiteboul painotti.