Formula ykkösten sääntöä, joka kieltää varikkokäynnit turva-auton tullessa radalle, on kritisoitu Espanjan GP:n jälkeen. BMW:n Nick Heidfeld joutui Espanjassa tekemään turva-autotilanteessa varikkokäynnin polttoaineen loppumisen takia saaden siitä 10 sekunnin pysähtymisrangaistuksen.
Renault-tallin urheilujohtaja Steve Nielsen korostaa, että sääntö on tällainen turvallisuuden takia.
- Tähän turva-autosääntöön on päädytty, jotta kuljettajat eivät kiirehtisi varikolle. Turva-auto otetaan radalle sen takia, että jossain on sattunut onnettomuus ja radalla saattaa olla ratavirkailijoita, joiden turvallisuutta meidän täytyy ajatella, Nielsen muistutti.
Nielsen ei pidä huonona sitä, että onnella on oma osuutensa turva-autotilanteessa onnistumiseen.
- Se on aikamoista arpapeliä. Jonain viikonloppuna se saattaa haitata pahasti ja toisena viikonloppuna siitä saattaa hyötyä. En pidä sitä huonona asiana. Vanhojenkin sääntöjen voimassa ollessa turva-autotilanteisiin liittyi aina onnea ja vasta jälkeenpäin tiesi, olivatko asiat osuneet kohdalleen vai eivät. Onnen merkitys on hieman kasvanut, mutta olemme vastaavasti parantaneet ratavirkailijoiden turvallisuutta, Nielsen totesi.
Nielsen myöntää, että turva-autotilanteen turvallisuusriskiä pystyttäisiin eliminoimaan muillakin tavoin.
- Olisi mahdollista, että radalle laitettaisiin tietty nopeusrajoitus turva-autotilanteissa, kuten on varikolla. Asia täytyy kuitenkin miettiä perinpohjaisesti, sillä sääntömuutoksilla syntyy helposti uusia ongelmia.
(MTV3)
Lue myös: