Ruotsalainen taksijätti Cabonline aloittaa haastajana Suomen taksimarkkinoilla ensi vuoden heinäkuussa, kun kilpailu vapautuu. Yhtiön mukaan toiminta alkaa Helsingin seudulta.
– Aiomme jatkaa kasvua Suomen markkinoilla. Emmekä tietenkään vain pääkaupunkiseudulla, vaan niin, että meistä tulee niin valtakunnallinen kuin mahdollista, aivan kuten Ruotsissa. Tarkempia suunnitelmia ei vielä ole, mutta asiat voivat edetä nopeasti, arvioi Cabonline Groupin toimitusjohtaja Thomas Ekman.
Ekmanin mukaan vielä ei voi sanoa, millä yritys- tai ketjunimillä Cabonlinen taksitoimintaa Suomessa markkinoidaan. Hän ei myöskään lupaa taksihintojen heti alentuvan kilpailun vapautuessa ensi heinäkuusta.
– On vaikea sanoa tarkasti, mitä hinnoittelussa tapahtuu, kun markkinat avautuvat. Aluksi hinnat ovat suunnilleen samalla tasolla kuin nyt, uskoo Ekman.
Taksiliikenne vapautetaan kilpailulle ensi vuoden heinäkuusta
– Suomessa taksien määrä- ja hintasääntelystä sekä asemapaikkavelvoitteesta luovutaan ensi vuoden heinäkuusta alkaen.
– Vielä ei tiedetä, siirtyvätkö taksiyrittäjät useamman suuren keskitetyn välityskeskuksen ja ketjun alle, kuten esimerkiksi Ruotsissa on tapahtunut.
– On mahdollista, että nykyiset perinteiset taksibrändit ja taksinvälitysorganisaatiot yhdistävät voimiaan laajemmaksi valtakunnalliseksi yhteenliittymäksi.
Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan taksikilpailun vapauttamisen yhtenä tavoitteena on, että julkisilla varoilla tuettuja taksikuljetuksia voi järjestää kustannustehokkaammin.
– Kuljetuksia voi jatkossa hoitaa tehokkaammin ja erilaisia kuljetuksia yhdistellä, arvioi hallitusneuvos Laura Eiro.
Useita yritysostoja
Cabonlinen Ekman uskoo, että kilpailu auttaa kuntia ja valtiota vähentämään kuljetuskustannuksia.
– Ruotsissa takseja hyödynnetään todella tehokkaasti. Auto ajaa niin kuluttajia, yrittäjäasiakkaita kuin myös henkilöitä, jotka ovat matkalla sairaalaan tai vastaavaan.
Ekman kuvailee Cabonlinen toimintaa franchising-tyyppiseksi: kiinnostuneet yrittäjät voivat liittyä autoineen taksiketjuun ja muun muassa hyötyä yhteisestä tilausvälitysjärjestelmä ja teknisistä sovelluksista.
Aivan viime aikoina Cabonline on ostanut Suomessa useita yhtiöitä: Kovasen, Mankkaan Taksin ja Inva-Taksin. Cabonlinella on Suomessa noin 270 taksia ja noin 700 työntekijää.
Suomen ulkopuolella Cabonline-konsernin brändien alla toimii noin 7 000 taksia, 3 500 kuljetusyritystä sekä noin 10 000 kuljettajaa, pääasiassa Ruotsissa.