Ruotsin MM-ralli ajetaan uudessa ympäristössä – Esapekka Lappi maalailee: "Isolla tiellä mennään ihan sairaasti"

2:40img
Esapekka Lappi testasi Toyotan Rally1-autoa tammikuun lopussa Keski-Suomessa
Julkaistu 19.02.2022 12:00

AKI HIETAVALA

Ruotsin MM-ralli ajetaan ensi viikolla uusissa maisemissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: MM-rallikauden kisakalenteri täydentyy

WRC-kauden ainoa talviralli kaasutellaan tällä kertaa Pohjanlahden rannikon tuntumassa Uumajan kaupungin ympäristössä. Aiemmin kisa on totuttu käymään Värmlannissa, mutta toistuvan lumipulan vuoksi uusi tukikohta etsittiin 700 kilometriä pohjoisempaa.

Toyotan Esapekka Lappi ajaa Ruotsissa ensimmäistä kertaa kilpaa uudella Rally1-hybridikilpurilla. Pieksämäkeläinen testasi yhden päivän tammikuun lopulla Keski-Suomessa sekä viime viikolla toisen päivän Uumajassa. Lappi ajaa tällä kaudella osittaisen MM-ohjelman ja jakaa Toyotan tehdastallin kolmatta autoa Sébastien Ogierin kanssa.

– Ihan on ok fiilikset sanoisi Hirvosen Mikko. Ei se auto ihan täydellinen vielä ole, mutta hyvällä mallilla kuitenkin, Lappi summaa MTV Urheilulle.

– Testitietä ajetaan molempiin suuntiin, joten ura sotkeentuu, eikä se ole niin selkeä kuin rallissa toisilla lenkeillä. Sen takia ei ole niin yksinkertainen homma etsiä niihin oloihin oikeita säätöjä, kun linja ei pysy hyvänä. Se puoli on vähän epävarma.

Ensi viikon torstaina kuljettajilla on vielä tilaisuus hakea viimeinen luotto Ruotsin MM-rallin testierikoiskokeella. Perjantaina painetaankin sitten jo kaasu pohjassa itse kilpailussa.

– Shakedownissa voi toki jotain pikku juttuja vielä tehdä. Siellä ajetaan vain yhteen suuntaan, joten olosuhde on realistisempi. Varmistellaan vielä siellä asioita, Lappi miettii.

Uusissa Rally1-autoissa moni asia on tekniikan osalta muuttunut, kun esimerkiksi keskilukot ovat poissa ja joustovaraa sekä aerodynamiikkaa on vähennetty. Etu- ja takapään tasauspyörästöjen lukkojen osalta pitää myös tehdä isoja kompromisseja, sillä kuljettajilla on samat lukot sekä lumella että asvaltilla ja soralla.

– Ei autosta voi saada niin hyvää kuin edellisestä, joten siihen on turha edes verrata. Tiedän kuitenkin, että tätäkin autoa saadaan vielä minulle paremmaksi tulevien kuukausien aikana. Ei meillä sinänsä mitään uusia ideoita ole, mutta kahdessa päivässä ei kerta kaikkiaan ehdi joka juttua kokeilla, Lappi sanoo.

Uusi kisaympäristö ja erikoiskokeet Uumajan seudulla poikkeavat Lapin mukaan Värmlannin tiestöstä ainakin joiltain osin.

– Minusta tiet ovat kapeampia ja jotenkin ei niin jouhevia kuin Värmlannissa. Toki testipätkä oli vain yksi tie, mutta olen myös katsonut kisajärjestäjän videoita. Toisaalta sitten kun tullaan isolle tielle, niin mennään niin kovaa kuin vehkeet kulkevat, Lappi kuvailee.

– Ison tien osuudet ovat todella raikkaita. Siinä mielessä homma vaikuttaa selkeältä, että isot tiet mennään ihan sairaasti ja pienellä tiellä on otettava vähän tarkemmin.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli