Tampereen ja Helsingin yliopistot alkavat kerätä tietoa S-ryhmän asiakkaiden ruokakoreista uudella tavalla. Kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi kuvattu tutkimus perustuu kuluttajien ostostietoihin.
LoCard-tutkimuksessa selvitetään muun muassa ruoanvalinnan motiiveja.
– Se, millaista ruokaa suomalaiset syövät, vaikuttaa terveyteen, hyvinvointiin, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Hankkeen tarkoituksena on tunnistaa esimerkiksi väestössä esiintyviä ruokaostostyylejä ja niiden muutosta sekä tehokkaita tapoja ohjata niitä kohti kestävän kehityksen tavoitteita, Tampereen yliopiston tiedotteessa todetaan.
"Maailmanlaajuisesti ainutlaatuista"
Kaupan kanta-asiakasjärjestelmän käyttö tieteellisessä tutkimuksessa on Tampereen yliopiston mukaan maailmanlaajuisesti ainutlaatuista.
LoCardin tutkijat ovat tunnistaneet kaksi muuta kansainvälistä tutkimusryhmää, jotka hyödyntävät kaupan kanta-asiakasjärjestelmän dataa samansuuntaisesti ja -laajuisesti.
– Tutkimuksemme hyödyntää kiertotalouden hengessä yrityksen keräämää dataa ja tuottaa siitä uudenlaista yhteiskunnallista arvoa. Nyt käynnistyvän tiedonkeruun avulla saadaan kerättyä valtavasti tietoa ruokaostoista pitkällä aikavälillä eri väestöryhmissä sekä ostoihin vaikuttavista tekijöistä, biostatistiikan professori Jaakko Nevalainen Tampereen yliopistosta sanoo tiedotteessa.
Monitieteisessä tutkimushankkeessa yhdistyvät muun muassa ravitsemustiede, kansanterveystiede, terveyden datatieteet, kulutustutkimus ja taloustiede.
Lue myös: "Kukkarossa tuntunut" talouskurimus syö nyt kuluttajien säästöjä ja muuttaa ostamista – näistä asioista tingitään
Lue myös: Mistä säästit koronavuotena? S-Pankin korttiostotiedot paljastivat isoja muutoksia suomalaisten rahankäytössä
Samat teemat on S-ryhmän mukaan otettu huomioon myös sen vastuullisuusohjelmassa. Sen yksi tavoite on kasvisten ja kasvipohjaisten ruokien osuuden nostaminen 65 prosenttiin vuonna 2030 kaikesta myydystä ruoasta.
– Haluamme auttaa yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimusta tarjoamalla dataa tieteen käyttöön. Tutkimushanke tuo myös arvokasta tietoa siitä, miten suomalaisia voi auttaa ja tukea kohti fiksuja ruokavalintoja, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä toteaa tiedotteessa.
Tiedonkeruuseen kysytään lupa
S-ryhmän asiakasomistajia lähestytään vaiheittain henkilökohtaisesti sähköpostilla tutkimushankkeesta ja ostotietojen keruusta syksyn aikana.
Ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta toivoo, että mahdollisimman moni S-ryhmän asiakasomistaja luovuttaisi ostotietonsa tutkijoiden käyttöön ja vastaisi myös sähköiseen kyselylomakkeeseen, jolla kerätään tärkeää taustatietoa tutkimuksen tueksi.
– Uusi tutkimusaineisto mahdollistaa mielenkiintoisia ja yhteiskunnallisesti tärkeitä tutkimusasetelmia kuten koronapandemian ja inflaation vaikutusten selvittämisen eri väestöryhmissä, Erkkola sanoo.
Lue myös: Suomen suosituimman kotiruoan taustalla iso ilmiö: "Noussut tyhjästä"
Tutkimuksesta kertoi ensimmäisenä Talouselämä.