Sähköavusteisten pyörien läpimurron odotetaan pian tapahtuvan myös Suomessa. Sitä odottavat tietenkin jälleenmyyjät, mutta sähköpyörien suosion kasvuun uskotaan myös liikenne- ja viestintäministeriössä ja pyöräilijöiden etujärjestössä Pyöräliitossa.
– Sähköavusteiset pyörät lyövät lopullisesti läpi. Ihmiset rupeavat kulkemaan niillä auton korvikkeena tai kakkosauton korvikkeena, ehkä vähän pidempiä matkoja kuin ennen, arvioi liiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen lähitulevaisuutta.
Uusi tieliikennelaki selkeyttäisi pyöräilysääntöjä
-Pyörätie olisi oletuksena yksisuuntainen ja kadun oikeassa reunassa. Jos se on kaksisuuntainen, tämä merkittäisiin lisäkilvellä.
- Lakiin otettaisiin uusi käsite pyöräkatu, jolla autoilijan tulisi antaa esteetön kulku pyörille ja sovittaa nopeutensa pyörien liikenteen mukaiseksi.
-Kaksisuuntainen pyöräily yksisuuntaisella kadulla voitaisiin sallia uudella liikennemerkillä.
-Lakiluonnos julkistettiin helmikuussa ja on nyt lausuntokierroksella.
-Voimassa oleva tieliikennelaki on vuodelta 1981.
Kaikenlaista pyöräilyintoa voi kuitenkin Suomessa hillitä pyöräverkoston kunto. Väylissä on Koistisen mukaan paljon kehitettävää verrattuna Euroopan ja maailman huippumaihin, Tanskaan ja Hollantiin.
– Suomessa pyöräilyinfrastruktuurin laatu on kohtalainen, riippuen kaupungista ja kunnasta. Väylästö ei ole yhtenäinen, vaan katkeilee useasti.
Joensuu rakentaa pyöräkadun
Pyöräverkostojen kehittämisessä muita pidemmällä ovat Koistisen mukaan Oulu, Joensuu, Jyväskylä, Lahti ja Helsinki. Esimerkiksi Joensuu on ottamassa kesällä käyttöön niin sanotun pyöräkadun. Pyöräkatu on uusi käsite, jota on kaavailtu uuteen tieliikennelakiin.
Pyöräkadulla autot ja pyörät ajavat samalla ajoradalla, mutta autoilijan tulee antaa esteetön kulku pyörille.
– Pyöräkatu on kuin kävelykatu mutta pyöräilijöille.
Koistinen kiittelee, että lausuntokierroksella olevassa tieliikennelaissa pyörätie määritellään oletusarvoisesti yksisuuntaiseksi ja kadun oikeassa reunassa olevaksi. Vaaranpaikkoja ovat nykyiset pyörätiet, joissa liikenne kulkee rinnakkain molempiin suuntiin.
– Muutos parantaisi merkittävästi turvallisuutta, kun pyöräilijä ei tule risteykseen epäluonnollisesta suunnasta.
Pelkästään työmatkoilla sattui toissa vuonna noin 5 000 tapaturmaa polkupyöräilijöille. Tämä käy ilmi Tapaturmavakuutuskeskuksen tilastoista, joihin on kerätty tapaturmat, jotka ovat sattuneet palkansaajille ja joista vakuutusyhtiö on maksanut korvauksia.
Kaatuminen on yleisin tapaturman syy, mutta vakavimmat vahingot tulivat törmäyksestä ajoneuvoon.